Chyba jeszcze nie było nic na ten temat na tym forum a temat bardzo ciekawy.
Cytat: |
Umrzeć w imię ekologii. Nowe układy klimatyzacji bezpieczniejsze dla środowiska, niebezpieczne dla ludzi
Nie będę Was zanudzał technicznymi szczegółami, bo nie w tym rzecz. Zresztą z chemii zawsze miałem problemy. Jedyne, co musicie zapamiętać to nazwy czynników chłodzących. Ten, który wypełnia układy klimatyzacji znacznej większość aut jeżdżących po Europie nazywa się R134a. Nagle okazało się, że jest tak destruktywny dla warstwy ozonu, że widać gołym okiem jak robi się jaśniej od zabójczego słońca w momencie naciśnięcia guzika A/C na desce rozdzielczej. Jego szkodliwość dla atmosfery wynosi wg współczynnika GWP (Global Warming Potential) dokładnie 1430. Im większa wartość, tym gorzej. Natomiast ten, który ma uratować lód przed roztopieniem nazywa się R1234yf. Jego wartość GWP to 4. Prawie 360 razy mniej, więc 360 razy lepiej dla… no właśnie dla kogo?
Bezpośrednio, tylko i wyłącznie dla właścicieli dwóch największych koncernów chemicznych DuPont i Honeywell. Cena rewolucyjnego czynnika jest kilkanaście razy większa niż starego i obie firmy mają wyłączność na jego produkcję. Zarobią również producenci sprzętu do obsługi klimatyzacji, bo stare urządzenia nie będą się nadawały do wymiany nowego czynnika. A my?
My dostaniemy obietnicę, że teraz będzie nieco chłodniej, nieco ciemniej i bardziej ponuro. Jak w banku mamy to, że cena usługi serwisowej związanej z przeglądem klimy będzie wyższa. To nie wszystko. W razie pożaru auta, mamy dość wysokie prawdopodobieństwo, że wydostający się z klimatyzacji czynnik w kontakcie z płomieniami palącego się auta wytworzy toksyczne związki, które potrafią strawić szkło i standardowe ubrania przeciwchemiczne. Mogą bez trudu przedostać się przez skórę i zmienić nasze kości w papkę. W teście przypominającym realny wypadek, przeprowadzonym przez Mercedesa wykazano, że już sam wyciek czynnika może spowodować pożar samochodu.
|
http://natemat.pl/52717,umrzec-w-imie-ek.....-dla-ludzi
Cytat: |
(Uwaga!) Pożar auta z nową klimą = ewakuacja terenu i pełen strój ochronny
Ostrzeżenie producenta czynnika R-1234yf (HFO-1234YF) w przypadku pożaru: produkt skrajnie łatwopalny. Stosować pełny ubiór ochronny i izolowany aparat oddechowy. Ewakuować teren. Nie dopuszczać do zbliżania się ludzi...
Nowy środek chłodniczy R-1234yf, którego stosowanie wymusza na producentach aut Komisja Europejska ma temperaturę samozapłonu 405 stopni. Producent środka opisuje go w karcie charakterystyki jako "środek skrajnie łatwopalny". W dodatku, jeśli już się zapali zamienia się w skrajnie toksyczne substancje m.in. fluorowodór. |
http://kingamatusiak.natemat.pl/77269,uw.....j-ochronny