---REKONSTRUKCJA ZAPISÓW CZARNEJ SKRZYNKI SAMOLOTU TU-154M. ODFAŁSZOWANIE ZAPISÓW- ostatnie minuty lotu.---
http://ndb2010.wordpress.com/
REKONSTRUKCJA ZAPISÓW CZARNEJ SKRZYNKI SAMOLOTU TU-154M. ODFAŁSZOWANIE ZAPISÓW – ostatnie minuty lotu.
————————————————————————————————————————————————-
Wpis ten można wydrukować i dać każdemu ekspertowi, który będzie sugerował błąd pilota.
Liczby nie kłamią….ludzie tak.
————————————————————————————————————————————————-
1. Sfałszowane fragmenty zapisu lotu Tu-154m.
Wariant na podstawie zapisów czarnej skrzynki samolotu przedstawionej przez MAK oraz rząd RP.
Redukcja prędkości
08:38:37,2-08:38:38,7 Drugi pilot I redukuję 300 (do 300 km/h )
08:38:49,2-08:38:51,9 Drugi pilot I klapy 36. Mamy 2-8-0 (do 280 km/h)
Autopilot utrzymuje zredukowaną prędkość. Nagłe zmiany prędkości są niemożliwe.
08:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler 101-y, odległość 10, wejście na ścieżkę
Prędkośc samolotu pomiędzy odcinkami: 93-96m/s = 336-346 km/h
08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler 8 na kursie i ścieżce.(odległośc 8km)
Prędkośc samolotu pomiędzy odcinkami:95-101 m/s = 344-363 km/h
08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler Podchodzicie do dalszej, na kursie i
ścieżce, odległość 6 ( w tym samym czasie sygnał markera nadajnika NDB 6,1km)
Prędkość samolotu między odcinkami:84-89 m/s = 305-322 km/h
08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler 4 na kursie i ścieżce.( 4km)
Prędkość samolotu między odcinkami:76 m/s = 274 km/h
08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler 3 na kursie i ścieżce.(3km)
Prędkośc samolotu między odcinkami:82 m/s = 297 km/h
08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler 2 na kursie i ścieżce. ( odległośc 2km)
Prędkośc samolotu miedzy odcinkami:49,5 m/s = 179 km/h
08:40:56-08:40:58,1 Sygnał dźwiękowy F=400 Hz, bliższa prowadząca (1,1km)
Prędkośc samolotu na ostatnim odcinku: 42-63 m/s = 153-226 km/h
08:40:41:05,4 Utrata ogona (zatrzymanie się zapisu czarnej skrzynki Tu-154m) ok.600 –700 m od lotniska.
Tak więc według zapisów przedstawionych przez komisję MAK samolot spadł na ziemię lecąc z predkością ok. 153-226 km/h.
**************************************************************************************************
OSTATNIE MINUTY LOTU – REKONSTRUKCJA NA PODSTAWIE PRAWDZIWYCH WARTOŚCI PRĘDKOŚCI SAMOLOTU. (dane techniczne samolotu Tu-154m oraz prawa fizyki)
Wariant z prawdziwą prędkoscią początkową 280 km/h (77 m/s)
Redukcja prędkości następuje o:
08:38:37,2-08:38:38,7 Drugi pilot I redukuję 300 (do 300 km/h )
08:38:49,2-08:38:51,9 Drugi pilot I klapy 36. Mamy 2-8-0 (do 280 km/h)
Autopilot utrzymuje zredukowaną prędkość. Nagłe zmiany prędkości są niemożliwe.
Przyjmuje wartości pierwsze. Obliczenia na podstawie czasów z zapisów komisji MAK.
08:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler 101-y, odległość 10, wejście na ścieżkę (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Prędkośc samolotu pomiędzy odcinkami: 280 km/h (77 m/s)
Czas : 21.4s
Odległość pokonana : 1664m
Rzeczywista odległość samolotu w chwili podawania komunikatu o odległości 8km wynosiła – 8336 m
08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler 8 na kursie i ścieżce.(odległośc 8km) (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Prędkość samolotu pomiędzy odcinkami: 280 km/h (77 m/s)
Czas : 18.8-20.9 s
Odległość pokonana : 1460-1620m
Rzeczywista odległośc samolotu w chwili podawania komunikatu o odległosci 6km oraz dzwieku markera nadajnika NDB 6,1km wynosiła- 6876 – 6716 m ( w tym miejscu został ustawiony fałszywy nadajnik NDB czyli ok.800 m przed prawdziwym.
08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler Podchodzicie do dalszej, na kursie i
ścieżce, odległość 6 ( w tym samym czasie sygnał markera nadajnika NDB 6,1km) (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Prędkość samolotu pomiędzy odcinkami: 280 km/h (77 m/s)
Czas : 23.6
Odległość pokonana : 1833m
Rzeczywista odległość samolotu w chwili podawania komunikatu o odległości 4 km wynosiła – 4883- 5043 m.
08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler 4 na kursie i ścieżce.( 4km) (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Prędkość samolotu pomiędzy odcinkami: 280 km/h (77 m/s)
Czas : 13.1 s.
Odległość pokonana : 1017 m
Rzeczywista odległość samolotu w chwili podawania komunikatu o odległości 3 km wynosiła – 3866- 4026m
08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler 3 na kursie i ścieżce.(3km) (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Prędkość samolotu pomiędzy odcinkami: 280 km/h (77 m/s)
Czas : 12.1 sekund
Odległość pokonana : 940 m
Rzeczywista odległość samolotu w chwili podawania komunikatu o odległości 2 km wynosiła- 2926- 2986 m
08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler 2 na kursie i ścieżce. ( odległość 2km) (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Według komunikatów kontrolera i sygnału pierwszego nadajnika NDB (6,1km) po ok.12 sekundach o godz. 08:40:51 Tu-154 m powinien znaleść się w odległości ok. 1,1 km od lotniska na wysokości nadajnika NDB (1,1km). Rzeczywista odległość samolotu w tej chwili to 2000 m od lotniska
08:40:48,7-08:40:49,4 Nawigator 100 (czas z zapisu MAK i rządu RP)
08:40:49,2-08:40:49,6 Drugi Pilot W normie (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Około godz. 08:40:50 pilot widzi odwrócenie igły kompasu (oznaka znajdowania się nad nadajnikiem NDB) otrzymuje sygnał markera fałszywego nadajnika . II pilot widząc fałszywe światła APM ustawioneco najmniej kilometr wcześniej oraz otrzymując komunikat “ PAS WOLNY “ podejmuje decyzję o lądowaniu.
10:39:37,3-10:39:38,5 Kontroler Pas wolny (czas z zapisu MAK i rządu RP)
Komenda ta oznacza zgodę na lądowanie. Została ona przesunięta w inne miejsce (zmieniono jej czas). Zazwyczaj ta komenda pojawia się w punkcie decyzji czyli nad nadajnikiem NDB 1,1 km. Przewidywany prawdziwy czas tej komendy ok.08.40.50
Mając sygnał fałszywego nadajnika NDB (1,1km) II pilot potwierdza zalecaną wysokośc 100m nad nadajnikiem NDB 1,1km stąd to niezrozumiałe dla wielu słowo w normie, które oznacza potwierdzenie zalecanej wysokości w stosunku do odległości samolotu od progu pasa startowego. Dalej następuje sfałszowanie zapisu by ukryć komendy pozwolenia na lądowanie i dźwięk markera nadajnika NDB 1,1km.
08:40:50,5-08:40:51,2 Drugi pilot P+Odchodzimy (Zapis MAK i rządu RP)
II Pilot wypowiedział słowa Podchodzimy. Słowo to zostaje pozbawione jednej litery (wycięto z zapisu)
08:40:51,5-08:40:58,0 Sygnał dźwiękowy F=400 Hz. (Wysokość niebezpieczna) (zapis MAK i rządu RP)
Jak widać z zapisu dźwięk został rozpoznany jako dźwięk o częstotliwości 400Hz. W nawiasie dopisane jest oznaczenie ”wysokość niebezpieczna” ale jak wiadomo w nawiasach są umieszczane oznaczenia co do których nie ma pewności. Pozostałe komendy TAWS są oznaczone bez nawiasów. Sprawą wiadomą jest, że czas jest sfałszowany. Przeklejono ten fragment dalej.
Druga sprawa to fakt, że rzekomy sygnał “wysokość niebezpieczna” trwał 6,5 sekundy. Prawie dokładnie tyle co sygnał markera pierwszego nadajnika NDB (6,1km). Pozostałe komunikaty TAWS miały czas trwania 2 sekundy, dokładnie tyle co rzekomy sygnał markera, który miał taką samą częstotliwość.
08:40:56-08:40:58,1 Sygnał dźwiękowy F=800 Hz, bliższa prowadząca ( zapis MAK i rządu RP)
***********
Rekonstrukcja sfałszowanych zapisów ostatniego kilometra lotu.
Zapisy ostatniej fazy lotu zaprezentowane przez komisje MAK oraz rząd RP są niemożliwe, ponieważ prędkość samolotu wynikająca z zapisów jest poniżej minimum (49 m/s przy minimum 65 m/s) a prędkość zniżania znacznie powyżej normy. Według stenogramów MAK prędkośc zniżania wynosiła ok.13 m/s. To jest prędkość bardzo odczuwalna przez załogę oraz pasażerów, niemożliwa do niezauważenia.
Obliczenia co do zakładanych prędkości lądowania w Smoleńsku.
1,1 km do początku pasa startowego – Zakłada się, że Tu-154m powinien się znaleść nad nadajnikiem NDB 1,1 km na wysokości 100-120 m. Pas startowy lotniska w Smoleńsku na którym miał lądować polski Tu-154m ma długość 2500 m. Wymagana przez Tu-154m długość pasa startowego 2300-2500 m. Tak więc aby bezpiecznie wylądować piloci Tu-154 m musieli dotknąć podłoża pasa startowego w odległości 0-200 m od jego początku.
- dystans do pokonania: 1,1-1,3 km
- prędkość samolotu: ok.75 m/s
- czas przelotu pomiędzy dwoma punktami : 15-18 sekund
- zakładana zmiana róznicy wysokości: 100-120 m
- zakładana prędkość zniżania na ostatnim etapie:
przy wysokości 100 m nad nadajnikiem NDB 1,1km = 5,5 – 6,6- m/s
Przy tej prędkości czas pomiedzy komendami o różnicy 10m wynosił 1,5 sekundy. Przy tej prędkości samolot w ciągu 1,6 s (komunikat zmiany wysokosci o 10m) przelatuje ok.120m
Rekonstrukcja czasu na podstawie komunikatu nawigatora o wysokości 100m (08:40:48:7 – 08:40:49,4). Czas ten i komunikat został podany w przedstawionych przez komisje MAK oraz rząd RP zapisach rozmów Tu-154. Na podstawie tego czasu w dalszych obliczeniach uwzględniono wartości prędkości poziomej i pionowej samolotu , które wynikają z danych technicznych TU-154m oraz praw fizyki.
W związku z tym prawdziwe komendy nawigatora wyglądały tak:
08:40:50,6-08:40:51,1 Nawigator 90 (odległość od lotniska 1880 m) (Rekonstrukcja czasu)
08:40:52,1-08:40:52,6 Nawigator 80 ( odległość od lotniska 1760 m) (Rekonstrukcja czasu)
Standardowy czas wypowiadania komendy to ok.0,5 s. W tym przypadku komisja MAK stwierdziła, że czas wypowiadania komunikatu o wysokości 80m wynosił: 1,3 s. Dalej wszystko było już w normie. Specialiści od obróbki audio rozumieją tą różnicę. Ja postanowiłem zachować normę czyli 0.6 sekundy.
08:40:53,7-08:40:55,5 TAWS Pull up, Pull up (zapis MAK i rządu RP)
08:40:54,7-08:40:56,4 Kontroler Horyzont 101 (zapis MAK i rządu RP)
Komunikat ten nie mógł byc wydany przyjmując wartości zapisów MAK (20m) gdyż samolot znajdował się według Komisji MAK poniżej poziomu płyty lotniska a więc poniżej widoczności radarów. W tej godzinie samolot w odległości ok.1,7 km od lotniska przekroczył minimum decyzji lotniska które wynosi 70m. Niestety komunikat ten nie był słyszalny dla załogi. W zapisach rozmów Tu-154m został on dograny z rejestratorów rozmów kontroli lotniska. Kontroler lotniska powiedział, że kilka sekund wcześniej stracił łączność z samolotem.
08:40:55,1-08:40:55,6 Nawigator 60 ( odległość od lotniska 1640 m) (rekonstrukcja czasu)
08:40:56,6-08:40:57,1 Navigator 50 ( odległość od lotniska 1520 m ) (rekonstrukcja czasu)
08:40:57,1 -08:40:57,6 Nawigator 40 ( odległość od lotniska 1400m) (rekonstrukcja czasu)
08:40:59,3-10:41:04,6 Odgłos zderzenia z drzewami (zapis MAK i rządu RP)
Według S.Amielina pierwsze ścinane drzewa były w odległości ok.1,3km. Odgłosy tego powinny byc zarejestrowane przez rejestrator głosowy Tu-154m.
08:40:58,6 -08:40:59,1 Nawigator 30 ( odległość od lotniska 1280 m) (Rekonstrukcja czasu)
08:41:00,1,-08:41:00,6 Nawigator 20 (odległość od lotniska 1160m) (Rekonstrukcja czasu)
W tym momencie Mjr.Protasiuk zdołał zwiększyc prędkośc do ok.300 km/h (83 m/s). Pozostałe 5,3 – 6 sekund to ok. 440-500 m przy zwiększonej prędkości . Czyli zakończenie zapisu nastąpiło wraz z utratą ogona ok. 660-720 m od początku progu lotniska.
08:41:05,4 Koniec Zapisu (utrata tylnej częsci samolotu) (zapis MAK i rządu RP)
http://ndb2010.files.wordpress.com/2010/.....tu-154.jpg
Link do zdjęcia ukazującego umiejscowienia rejestratora rozmów. Znajduje się on w tylnej części samolotu. Ten typ czarnej skrzynki jest okrągły i jest widoczny na samym początku drogi S.Wisniewskiego.
***************************************************************************************************
Co do przekleństw jest to sprawa do analizy psychologicznej. Z racji mojej wiedzy i doświadczenia zawodowego mogę taką analizę przeprowadzić.
Słowa mówią o naszych emocjach a w chwili śmierci o naszych ostatnich emocjach.
Uważam, że oni czuli się oszukani. Wtedy człowiek reaguje złoscią. Gdyby to był ich błąd albo wypadek to nie wpadli by w złość, więc ich słowa byłyby inne bardziej spokojne – wyważone. Reagowali by dużo spokojniej. W przypadku błędu człowiek w takich chwilach chce zrobić szybki “rachunek sumienia”, dlatego słowa byłyby wyważone, możliwe że padłyby słowa: ” przepraszam”, “co ja zrobiłem”. W przypadku wypadku nie wini nikogo- zazwyczaj się żegna słowami “dowidzenia”, “żegnajcie”. Ale tych słów nie było.
Fakt użycia takich słów jakie są zapisane w stenogramie wskazuje na silne negatywne emocje- to nie jest strach – to złość. A jeśli złość to na co lub na kogo?
W takich chwilach serce nie oszukuje, wypowiada szczere słowa. W ich emocjach była złość, a złość to działanie obronne, które jest związane z bólem który jest zewnętrznym objawem wewnętrznego zranianie.
Podsumowując oszukanie przez kogoś jest zranieniem, które prowadzi do bólu wewnętrznego. Złość jest reakcją obronną na bół wewnętrzny i ma na celu jego zredukowanie. Przekleństwa są powszechnym przykładem wyrażania złości.
To słowa, które padły oznaczają, że czuli się oszukani.
*******************************************************************************************************
Zapraszam w ciszy…pamięci Tym którzy zginęli w Smoleńsku.
http://ndb2010.wordpress.com/pamieci-tym-ktorzy-zgineli-w-smolensku/
*********************************************************************************