xXx, nie bądź taki surowy;)
Cytat: |
mediach będziesz miał tego odzwierciadlenie |
myślę, że tu jest kluczowa sprawa - ten mechanizm działa w obie strony,
tylko, że w ta drugą bardziej
massmedia są opiniotwórcze - to dzięki nim głównie człowiek ma jakiś ogląd na świat dalszy niż widnokrąg.
człowiek uczy się norm społecznych przez obserwację - to temat rzeka.
seriale to jedno z najskuteczniejszych osiągnięć inżynierii społecznej.
nie tylko opery mydlane, ale też tokszoły, serwisy informacyjne etc.
faktyczne, są dopasowywane do odbiorcy, ale zawsze z nawiązką, zawsze są o krok dalej niż obyczaje w danym regionie. małymi kroczkami.
inną rolą seriali jest 'pingowanie' społeczeństwa - jeśli widzów przybywa, znaczy, że chwyt był dobry, można iść dalej. jeśli jest małe zainteresowanie, serial ma małą oglądalność, zdejmuje się go i wrzuca inny. zmienia się taktykę, strategia zostaje ta sama.
można by sądzić, że takie prawa rynku.
ale!
w jaki sposób seriale zarabiają na siebie?
zatrzymują widza przy ekranie, by w między czasie obejrzał 'właściwą' reklamę -
wiesz już do czego zmierzam?
oglądając serial tak naprawdę oglądasz reklamę jakiejś zaprojektowanej idei, sposobu na życie, pewnej mody, by w przerwach na 'reklamę reklamę' zobaczyć jakimi środkami możesz zbliżyć swoje życie do fikcyjnego, serialowego życia.
w ten magiczny sposób fikcja staje się rzeczywistością.
wracając do serialu s-f o którym mowa - myślę, że jest to typowy serial-serial.
obcy i otoczka s-f to tylko forma, która ma zwabić widza. reszta jest masakrycznie przewidywalna, odbita z szablonu
fabularnego - czyli pseudo zwroty akcji, pseudo rozterki moralne, pseudo wątek miłosny, czasem akcja.
zmieniają się tylko dekoracje
ciekawa obserwacja: w praktycznie wszytskich produkcjach u.s. zwłaszcza w filmach o tematyce wojennej przewija się wątek bardzo charakterystyczny:
w momencie śmierci jednego z bohaterów na polu walki pozostali klęczą przy nim, leżą, opłakują, etc. tło batalistycznej sceny filmowej zostaje wyciszone (świst kul, odgłosy eksplozji może być brzdęk klinig miecza - nvrmd), pojawia się muzyka, zbliżenia na twarze, jakieś grymasy, patetyczne monologi - w tej chwili aktor staje sięnieśmiertelny, a ty już wiesz jak się masz zachować w razie sytuacji podobnej. tylko, że nie będziesz nieśmiertelny, a będziesz biernie czekał na kulkę!