TELOFON ZAMIAST CHIPA
1 stycznia 2010 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 grudnia 2009 roku w sprawie szczegółowego wykazu danych oraz rodzajów operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych obowiązanych do ich zatrzymywania i przechowywania. Na stronie internetowej Ministerstwa pojawiło się … z pewną taką nieśmiałością dopiero 4 stycznia 2010. A przecież jest samo w sobie bardzo śmiałe.
Rozporządzenie określa między innymi szczegółowy wykaz danych niezbędnych do:
a) ustalenia zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, inicjującego połączenie,
b) ustalenia zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie,
c) określenia daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania,
d) określenia rodzaju połączenia,
e) określenia lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego;
Danymi niezbędnymi do ustalenia w stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej:
1) zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, inicjującego połączenie, są:
a) numer zakończenia stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, z którego inicjowane jest połączenie,
b) imię i nazwisko albo nazwa oraz adres abonenta, któremu przydzielono numer określony w lit. a;
2) zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie, są:
a) numer zakończenia publicznej sieci telefonicznej użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie,
b) imię i nazwisko albo nazwa oraz adres użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie;
3) daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania są:
a) data i godzina nieudanej próby połączenia lub zestawienia i zakończenia połączenia, zgodnie z czasem lokalnym,
b) czas trwania połączenia z dokładnością do 1 sekundy;
4) rodzaju połączenia jest określenie wykorzystanej usługi;
5) lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego są:
a) adres lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, z którego inicjowano połączenie,
b) adres lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, do którego jest kierowane połączenie.
Danymi niezbędnymi do ustalenia w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej:
1) zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, inicjującego połączenie, są:
a) numer MSISDN użytkownika końcowego, inicjującego połączenie,
b) imię i nazwisko albo nazwa oraz adres użytkownika końcowego, inicjującego połączenie, jeżeli udostępnił te dane,
c) numer IMSI użytkownika końcowego, inicjującego połączenie,
d) pierwsze 14 cyfr numeru IMEI albo numer ESN telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, inicjującego połączenie,
e) data i godzina pierwszego zalogowania telekomunikacyjnego urządzenia końcowego do ruchomej publicznej sieci telefonicznej, zgodnie z czasem lokalnym, oraz współrzędne geograficzne lokalizacji stacji BTS, poprzez którą dokonano tego zalogowania – w przypadku użytkownika usługi przedpłaconej;
2) zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie, są:
a) numer MSISDN użytkownika końcowego, do którego kierowane jest połączenie,
b) imię i nazwisko albo nazwa oraz adres użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie, jeżeli udostępnił te dane,
c) numer IMSI użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie,
d) pierwsze 14 cyfr numeru IMEI albo numer ESN telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, do którego kierowane jest połączenie,
e) data i godzina pierwszego zalogowania telekomunikacyjnego urządzenia końcowego do ruchomej publicznej sieci telefonicznej, zgodnie z czasem lokalnym, oraz współrzędne geograficzne lokalizacji stacji BTS, poprzez którą dokonano tego zalogowania – w przypadku użytkownika usługi przedpłaconej;
3) daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania są:
a) data i godzina nieudanej próby połączenia lub zestawienia i zakończenia połączenia zgodnie z czasem lokalnym,
b) czas trwania połączenia z dokładnością do 1 sekundy;
4) rodzaju połączenia jest określenie wykorzystanej usługi;
5) lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, z którego inicjowano połączenie, są:
a) w przypadku telekomunikacyjnego urządzenia końcowego znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
-w czasie inicjowania połączenia identyfikator anteny stacji BTS,
-w czasie, przez który zatrzymywane są dane odnośnie połączenia:
-- współrzędne geograficzne stacji BTS, w obszarze której znajdowało się telekomunikacyjne urządzenie końcowe,
-- azymut, wiązkę i zasięg roboczy anteny stacji BTS,
b) w przypadku telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, znajdującego się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - identyfikator MCC i identyfikator sieci MNC, w której zainicjowano połączenie;
6) lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, do którego było kierowane połączenie, są:
a) w przypadku telekomunikacyjnego urządzenia końcowego znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- w czasie rozpoczęcia odbioru połączenia identyfikator anteny stacji BTS,
- w czasie, przez który zatrzymywane są dane odnośnie połączenia:
--współrzędne geograficzne stacji BTS, w obszarze której znajdowało się telekomunikacyjne urządzenie końcowe,
--azymut, wiązkę i zasięg roboczy anteny stacji BTS,
b) w przypadku telekomunikacyjnego urządzenia końcowego znajdującego się poza granicami kraju - identyfikator MCC i identyfikator sieci MNC, do której zostało skierowane połączenie.
Danymi niezbędnymi w przypadku usługi poczty elektronicznej i usługi telefonii internetowej do ustalenia:
1) zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, użytkownika końcowego, do którego jest kierowane połączenie, są:
a) numer przydzielony użytkownikowi końcowemu, do którego jest kierowane połączenie w telefonii internetowej,
b) imię i nazwisko albo nazwa oraz adres zarejestrowanego użytkownika końcowego usługi poczty elektronicznej lub usługi telefonii internetowej, do którego jest kierowane połączenie, oraz identyfikator tego użytkownika;
2) rodzaju połączenia jest określenie wykorzystanej usługi, w tym numer wykorzystanego portu sieciowego.
Jak napisano w uzasadnieniu „wydanie rozporządzenia wynika z konieczności dokonania pełnej transpozycji przepisów dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub udostępnianiem publicznych sieci łączności”. Możemy więc być spokojni, że wszystko jest zgodne z prawem (i lewem tym bardziej).
I żeby nie zapomnieć o najważniejszym: zgodnie z art. 180a ust. 1 pkt 2 ustawy prawo telekomunikacyjne, operator publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych są obowiązani na własny koszt udostępniać zgromadzone dane „uprawnionym podmiotom”, a także sądowi i prokuratorowi, na zasadach i w trybie określonym w przepisach odrębnych.
„Podmiotem uprawnionym” jest, na przykład, agent „Tomek” i jeszcze paru innych agentów.
W ramach polityki „taniego państwa” aż się prosi, żeby skorzystać z pomysłu wszczepiania obywatelom od urodzenia chipa w… na przykład ucho, żeby można było jeszcze łatwiej ustalić ich „współrzędne geograficzne” i „azymut”. Bo niektórzy najbardziej poszukiwani przestępcy – jak choćby Osama bin/ben Laden mają to do siebie, że nawet CIA nie może ustalić ich „azymutu. A jakby miał od urodzenia wszczepiony chip, to by było łatwiej. A zatem dla naszego bezpieczeństwa i w celu zmniejszenia kosztów społecznych rozwiązanie z chipem w… na przykład uchu, aż się prosi o wprowadzenie.
W obowiązkowej „ocenie skutków regulacji” będzie można napisać:
I. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Podmiotami, do których adresowane jest rozporządzenie są, zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawa, wszyscy obywatele bez żadnych wyjątków, z wyjątkiem osób nie objętych obowiązkiem na podstawie zezwolenia Ministra właściwego do Spraw Wewnętrznych.
II. Konsultacje społeczne.
W ramach konsultacji społecznych projekt został udostępniony obywatelom na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz kancelarii Premiera.
III. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżet jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa i na budżet samorządu terytorialnego.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie powyższego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie powyższego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość a być może ją nawet zwiększy.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
VII. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej w szczególności w zakresie znakowania owiec.
KOMUNO WRÓĆ!!!
http://blog.gwiazdowski.pl/index.php?subcontent=1&id=711