Firmy blokują tanie leki dla Polaków
Zagraniczne koncerny robią wszystko, by uderzyć w Polaków. Nie chcą, byśmy leczyli się tanimi zamiennikami leków, więc robią wszystko, by zablokować te lekarstwa. Posuwają się nawet do nieuczciwego lobbingu, byle tylko nie pozwolić kupić nam tanich, lecz tak samo dobrych leków.
W przyszłym tygodniu do Polski przyjedzie dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Wytwórców Leków Generycznych. To gest wsparcia
dla polskich producentów
tańszych kopii leków o takim samym działaniu i praktycznie identycznym składzie
chemicznym co ich droższe odpowiedniki. Po co ta manifestacja? Duże koncerny coraz częściej blokują tańszą konkurencję z naszego regionu, uniemożliwiając wprowadzenie na rynek tańszych odpowiedników.
Janusz Gajowniczek, prezes firmy Valeant Polska, jednego z największych producentów leków generycznych, przyznaje, że na rynku trwa walka między wytwórcami leków oryginalnych i zamienników.
"Procesy sądowe dotyczą najczęściej wygasających patentów i np. sposobu, w jaki lek został wyprodukowany" - tłumaczy prezes Valeant Polska.
Rywalizacja uderza jednak najbardziej w pacjentów. Powód – im mniejsza konkurencja w danym
segmencie, tym wyższe ceny lekarstw. Komisja Europejska policzyła, że wprowadzenie do sprzedaży leków generycznych powoduje, że już w pierwszym roku średni poziom cen leku oryginalnego spadał o prawie 20 proc.
http://www.dziennik.pl/gospodarka/articl.....lakow.html
i jeszcze
Wielkie koncerny blokują dostęp do tanich lekówDzięki tańszym zamiennikom leków pacjenci i budżet oszczędzają rocznie około 7 mld zł. Oszczędności byłyby wyższe, gdyby duże firmy farmaceutyczne nie broniły rynku za wszelką cenę.
W przyszłym tygodniu do Polski przyjedzie dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Wytwórców Leków Generycznych. To gest wsparcia dla polskich producentów tańszych kopii leków o takim samym działaniu i praktycznie identycznym składzie chemicznym co ich droższe odpowiedniki. Po co ta manifestacja? Duże koncerny coraz częściej blokują tańszą konkurencję z naszego regionu, uniemożliwiając wprowadzenie na rynek tańszych odpowiedników.
Janusz Gajowniczek, prezes firmy Valeant Polska, jednego z największych producentów leków generycznych, przyznaje, że na rynku trwa walka między wytwórcami leków oryginalnych i zamienników.
– Procesy sądowe dotyczą najczęściej wygasających patentów i np. sposobu, w jaki lek został wyprodukowany – tłumaczy prezes Valeant Polska.
Nie wiadomo jednak dokładnie, ile obecnie takich spraw jest w toku. Nikt nie prowadzi ich rejestru, a same firmy nie chcą się dzielić tymi informacjami. Także dlatego, że koncerny farmaceutyczne na wyprodukowanie leku innowacyjnego wydają nawet kilkaset milionów euro, a wytwórcy generyków nie muszą już ponosić takich kosztów.
Rywalizacja uderza jednak najbardziej w pacjentów. Powód – im mniejsza konkurencja w danym segmencie, tym wyższe ceny lekarstw. Komisja Europejska policzyła, że wprowadzenie do sprzedaży leków generycznych powoduje, że już w pierwszym roku średni poziom cen leku oryginalnego spadał o prawie 20 proc. W skrajnych przypadkach odnotowano spadek poziomu cen aż o 90 proc. Opóźnienia we wprowadzaniu na unijny rynek leków generycznych kosztują co najmniej 430 mln euro rocznie. Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego policzył, że dzięki tańszym lekom produkowanym w kraju w kieszeni pacjentów zostaje rocznie nawet 7 mld zł.
Żeby opóźnić debiut konkurencji, koncerny stosują cały wachlarz wątpliwych działań. Raport KE na temat leków generycznych wśród najważniejszych wymienia zasypywanie lawiną wniosków o wydanie patentu dla leku już chronionego i wytaczanie spraw sądowych producentom leków generycznych.
– Firmy farmaceutyczne nie wahają się nawet ingerować w procedury administracyjne, np. na etapie rejestracji leku albo wpisywania go na listy refundacyjne – wylicza nieprawidłowości Cezary Śledziewski, prezes PZWPF.
Wojciech Łuszczyna, rzecznik Urzędu Rejestracji Leków, zaprzecza jednak, że pracownicy są poddawani lobbingowi.
Z raportu KE wynika także, że koncerny w walce z tańszą konkurencją chętnie wykorzystują czarny PR. Mają na to fundusze, gdyż producenci leków oryginalnych przeznaczyli średnio 23 proc. swoich obrotów na szeroko rozumiany marketing i promocję, a tylko 17 proc. na badania i rozwój.
20 proc. o tyle w pierwszym roku spada cena leku oryginalnego po wprowadzaniu konkurencyjnego leku generycznego
http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/3.....lekow.html
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=0K4J90s1A2M