W razie awarii sprawdź t.me/prawda2info

 
Jakość polskich dróg - raport  
Znalazłeś na naszym forum temat podobny do tego? Kliknij tutaj!
Ocena:
2 głosy
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Prawda2.Info -> Forum -> Polska i Polacy Odsłon: 1897
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aro_klb




Dołączył: 10 Lut 2007
Posty: 1484
Post zebrał 0.000 mBTC

PostWysłany: 11:24, 30 Maj '12   Temat postu: Jakość polskich dróg - raport Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Miażdżący dla rządu Donalda Tuska, który z wielką pompą lubi otwierać kolejne krótkie odcinki autostrad, jest najnowszy raport Światowego Forum Ekonomicznego. Pod względem jakości dróg Polska zajmuje 125. miejsce na 132 oceniane państwa

Na zakończenie tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego opublikowano raport na temat usprawnień w dziedzinie handlu, jakich dokonują poszczególne państwa świata. Wszystkie spośród 132 krajów były oceniane w czterech aspektach: dostępność rynku, administracja handlem zewnętrznym i wewnętrznym, środowisko biznesowe oraz transport i infrastruktura komunikacyjna. I to właśnie ten ostatni z punktów, na stronie charakteryzującej nasz kraj, przykuwa największą uwagę. Czytając znajdujące się tam dane, naprawdę ciężko zrozumieć dumę rządzących, którzy twierdzą, iż infrastrukturalnie Polska dokonała w ostatnich latach niebywałego skoku. Codziennie widzimy, że władze wydają się wyjątkowo zadowolone z sytuacji panującej choćby na naszych lotniskach. Nie sposób jednak zrozumieć, skąd to zadowolenie, jeśli spojrzymy, iż raport stwierdza, że pod względem dostępności i przepustowości naszych portów lotniczych znajdujemy się na 101. miejscu na świecie (na 132 państwa). Zaraz obok widnieje rubryczka z napisem "jakość infrastruktury lotniczej", a przy niej miejsce 103. Czyli jeszcze gorzej.
Prawdziwe jednak załamanie powinni przeżywać rządzący, którzy spojrzą jeszcze dwa miejsca niżej, na dane dotyczące jakości polskich dróg. I tu niestety wiadomości nie są wesołe, ponieważ w skali od 1 do 7 (gdzie 7 to ocena najwyższa) udało nam się zgromadzić 2,3 punktu, co jest zaledwie 125. wynikiem na świecie. Za nami jedynie m.in. spustoszona wojną Bośnia i Hercegowina, nieustannie nękane trzęsieniami ziemi Haiti, a także Mołdawia i Mongolia. Ale prezentując urzędowy optymizm naszych władz, należy podkreślić, że Polska w zawrotnym tempie goni pod względem jakości dróg takie "potęgi" jak Angola, Kirgizja, Mauretania, Nepal czy Mozambik. Wcale nie lepiej jest także w innych aspektach infrastrukturalnych, ocenianych przez światowych ekonomistów. Infrastruktura portów to np. miejsce 99. Zwycięzcą za to mogą się czuć Polskie Koleje Państwowe. Stan infrastruktury kolejowej nad Wisłą został oceniony jako 75. w świecie. To wynik tylko nieco gorszy od wyniku Armenii i Bangladeszu, ale za to wyprzedzamy zdecydowanie np. Bahrajn, Benin i Burkinę Faso.
Podsumowując ogólną dostępność i jakość polskiej infrastruktury transportowej, raport klasyfikuje nasz kraj na 82. miejscu. Sytuację "ratują" niezłe oceny za małą liczbę płatnych autostrad (czytaj: małą liczbę autostrad) oraz całkiem dobrą łączność pomiędzy poszczególnymi miastami. W obu rankingach jesteśmy około 50. miejsca. Toteż podczas następnego hucznego otwarcia 5-kilometrowego odcinka autostrady czy innej drogi w gminie Wólka Mała, kiedy minister Sławomir Nowak będzie mówił o stanie naszej infrastruktury, to z pełną szczerością i bez mijania się z prawdą będzie mógł odpowiedzieć, że jesteśmy w tej materii na poziomie Kirgizji, ale wytrwale gonimy Honduras i Ekwador.

źródło: http://naszdziennik.pl/index.php?dat=20120530&typ=po&id=po31.txt
_________________
Jestem pisowskim aparatczykiem z małym penisikiem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
WZBG




Dołączył: 05 Paź 2008
Posty: 3598
Post zebrał 0.000 mBTC

PostWysłany: 14:04, 02 Lip '16   Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Droga do Brożca ma 77 lat i nigdy nie była remontowana Radosław Dimitrow 27 czerwca 2016

©Radosław Dimitrow

Trwałość zawdzięcza mieszance cementu i bazaltu sprowadzonego specjalnie z Góry św. Anny. Taka ulica to czarny sen drogowców - nie kruszy się, nie ma kolein, nie powstają dziury, więc nie można na niej zarobić.


Drogowcy? Raczej nie mają tu czego szukać - śmieje się Piotr Miczka, były wójt gminy Walce, mieszkaniec Brożca, a prywatnie pasjonat lokalnej historii. - Ta droga ma już 77 lat i nadal jest w bardzo dobrym stanie. Nigdy nie była łatana i pewnie jeszcze długo nie będzie musiała być. Co takiego niezwykłego ma w sobie ulica, która łączy dwie wsie: Pietną i Brożec w powiecie krapkowickim? Wykonana została w całości z betonu, który wzmocniony jest dodatkowo kamieniem bazaltowym.

- Na czas budowy wzdłuż drogi ułożona była kolejka wąskotorowa, żeby można było łatwiej transportować budulec - dodaje Miczka. - Wagoniki były ciągnięte końmi, albo siłą ludzkich rąk. Piasek do budowy drogi był pobierany z piaskowni, która działała pod Brożcem. A bazalt był sprowadzony najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia. Starsi mieszkańcy Brożca wspominają, że gdy cała droga była już gotowa, to beton musiał schnąć przez 6 tygodni. By proces nie przebiegał zbyt szybko, pracownicy obłożyli ulicę słomianymi matami, które zwilżono dodatkowo wodą. Dzięki temu słońce nie spaliło betonu i związał on na długie lata. Trwałość czterokilometrowej nawierzchni zaskakuje dziś ekspertów od budownictwa.

Historią drogi i użytą technologią zainteresował się niedawno Piotr Piestrzyński, redaktor czasopisma Budownictwo Technologie Architektura. Ustalił, że droga budowana była w latach 1938-1939, a ówczesna propaganda głosiła, że betonowa jezdnia jest „darem Führera” dla mieszkańców Brożca, którzy dojeżdżali wtedy polną drogą na rowerach do pracy w Krapkowicach. Na budowie drogi zatrudnieni byli zarówno niemieccy pracownicy, jak i żydowscy więźniowie. Naocznym świadkiem tej inwestycji był arcybiskup Alfons Nossol, który miał wtedy sześć lat.

- Zauważyłem, że drogę budowali Żydzi pilnowani przez starego żołnierza. Wozili taczkami piasek i cement - stwierdził Alfons Nossol na łamach czasopisma BTA. - Ja przy sobie miałem zawsze kromkę chleba z margaryną lub masłem. Jeden z tych robotników powiedział mi, że jest głodny. Oddałem mu swój chleb i powiedziałem o tym mamie. Od tamtej pory dostawałem od mamy dwie kromki chleba: większą dla robotnika i mniejszą dla siebie.

Biskup wspominał, że do dbania o drogę był w czasie II wojny światowej wyznaczony tzw. dróżnik. Jego zadanie polegało na wypełnianiu raz do roku szczelin pomiędzy betonowymi płytami. Były one wypełniane smołą, tak, by pod kołami nie było słychać charakterystycznego stukotu pojawiającego podczas przejazdu przez łączenia płyt.

Dziś stukot słychać i to dosyć głośno, bo szczeliny nie są wypełnione - to największy mankament „niezniszczalnej” drogi.

Nie mamy z tą drogą żadnych problemów - zachwala dziś Aleksander Gacek, który w starostwie powiatowym w Krapkowicach odpowiedzialny jest za utrzymanie dróg. - Jedyne koszty jakie ponosimy na tej nawierzchni związane są z jej odśnieżaniem i koszeniem trawy na poboczach.

Gacek przyznaje, że gdyby wszystkie drogi powiatowe były wykonane w tej technologii, to koszty ich utrzymania byłyby znacznie niższe.

- Jedyne uszkodzenia, jakie zauważyliśmy na drodze po 77 latach jej eksploatowania, to pojedyncze pęknięcia niektórych płyt - tłumaczy Gacek. - Powstały one, bo droga była projektowana dla pojazdów, które poruszały się po drogach w latach 30-tych ubiegłego stulecia.

Nikt nie był w stanie wtedy przewidzieć, że w przyszłości masa całkowita ciężarówek z ładunkiem będzie sięgać aż 40 ton. Przejazd jednej takiej ciężarówki potrafi zrobić większe spustoszenie w nawierzchni, niż milion samochodów osobowych.

Pracownicy starostwa podkreślają, że mimo pojedynczych spękań, płyty betonowe nadal pozostały na swoim miejscu i nie zapadły się ani trochę. Dzięki temu nawierzchnia wciąż jest równa.

Na całym odcinku drogi znaleźliśmy tylko jeden fragment, w którym płyty betonowe zostały zastąpione asfaltem, pod lasem, mniej więcej w połowie drogi między Pietną a Brożcem.

- Płyt tutaj nie ma, bo alianci, którzy w 1945 r. bombardowali w nalotach fabrykę benzyny syntetycznej w Zdzieszowicach, przez pomyłkę zrzucili też bomby na okoliczne wsie - tłumaczy Miczka. - Dwa pociski spadły na naszą drogę i pozostały po nich ogromne leje. Po wojnie polska administracja odbudowała brakujący fragment przy użyciu asfaltu. I teraz ten malutki kawałek trzeba co kilka lat remontować.

Według polskiego Stowarzyszenia Producentów Cementu drogi w Polsce powinny być budowane przede wszystkim z betonu. To dlatego, że w naszych warunkach atmosferycznych asfalt po prostu się nie sprawdza. Największym jego wrogiem są temperatury oscylujące wokół zera stopni Celsjusza. Woda potrafi wtedy wnikać przez drobne szczeliny wgłąb asfaltu, a potem zamarza i rozsadza nawierzchnię. To dlatego, po każdym sezonie zimowym jest tyle dziur, a drogowcy mają pełne ręce roboty. Na trasie między Brożcem, a Pietną to zjawisko nie występuje, bo woda nie jest w stanie wniknąć w ten sposób w beton.

„Przy zastosowaniu nowych technologii betonu wysoko wytrzymałościowego można osiągnąć nawet ok. 7 razy większą trwałość niż nawierzchni asfaltowych. Z danych niemieckich wynika, że po 23 latach użytkowania tylko 5% nawierzchni betonowych wymaga napraw. Dla nawierzchni asfaltowych wskaźnik ten wynosi od 80 do 100 proc.” - czytamy na stronach Stowarzyszenia Producentów Cementu, którzy od wielu lat przekonują, by w Polsce robić drogi betonowe. Jego przedstawiciele przekonują ponadto, że na takich drogach panuje lepsza widoczność (jaśniejsza nawierzchnia) i lepsza przyczepność.

„Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadkowości na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy od wskaźnika stwierdzanego na nawierzchniach asfaltowych. Nieznacznie wyższy koszt budowy betonowych dróg jest bardzo szybko rekompensowany przez niski koszt późniejszego ich utrzymania. Oblicza się, że już w przypadku obciążenia ruchem na poziomie 20 tys. pojazdów na dzień zdecydowanie opłaca się budować nawierzchnie betonowe.” - czytamy na stronach Stowarzyszenia.

Na Opolszczyźnie nowych dróg betonowych buduje się jak na lekarstwo. W ostatnich latach na takie inwestycje zdecydował się m.in. Tadeusz Kauch, burmistrz Ujazdu, który zlecił budowę ulicy Starostrzeleckiej i Józef Swaczyna, starosta strzelecki, który polecił by wybudować „betonówkę” między Izbickiem i Otmicami. Decyzji nie żałują, bo obie drogi są jak spod igły.

- Wykonawca dał nam 10 lat gwarancji, ale ja gwarantuję, że jeszcze ona wytrzyma nawet kilka razy dłużej - przekonuje Józef Swaczyna. - Szkoda, że nasze biedne samorządy wolą budować tanio. Później muszą co roku przeznaczać ogromne pieniądze na łatanie dróg. Ale już kompletnie dla mnie niezrozumiałe jest to, że drogi krajowe i autostrady nie są budowane w technologii betonowej.

Największym argumentem przeciwników betonu jest to, że takie drogi są głośniejsze ze względu na stukot pojawiający się podczas przejazdu kół między dylatacjami. Ale ten argument jest już nieaktualny, bo współczesne „betonówki” odlewa się w całości, a dopiero później jezdnia jest cienko nacinana. Te nacięcia są konieczne, żeby płyty mogły pracować i nie pękać. Współcześnie są one na tyle wąskie, że jazda po nich nie jest uciążliwa



http://www.nto.pl/wiadomosci/krapkowice/.....,10195838/
http://www.nto.pl/wiadomosci/krapkowice/.....0195838/2/
http://www.nto.pl/wiadomosci/krapkowice/.....0195838/3/
http://www.nto.pl/wiadomosci/krapkowice/.....0195838/4/
http://www.nto.pl/wiadomosci/krapkowice/.....0195838/4/
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
FortyNiner




Dołączył: 08 Paź 2015
Posty: 2131
Post zebrał 0.000 mBTC

PostWysłany: 16:20, 02 Lip '16   Temat postu: Odpowiedz z cytatem

[quote="WZBG"]
Cytat:
Droga do Brożca ma 77 lat i nigdy nie była remontowana Radosław Dimitrow 27 czerwca 2016


Trwałość zawdzięcza mieszance cementu i bazaltu sprowadzonego specjalnie z Góry św. Anny. Taka ulica to czarny sen drogowców - nie kruszy się, nie ma kolein, nie powstają dziury, więc nie można na niej zarobić.


I komu to przeszkadza, żeby nie robić tak innych?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Prawda2.Info -> Forum -> Polska i Polacy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz moderować swoich tematów


Jakość  polskich dróg - raport
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.
Wymuś wyświetlanie w trybie Mobile