http://wiadomosci.onet.pl/1525746,0,0,10,itemsp.html
REKLAMA - Artykuł sponsorowany
Obowiązkowe świadectwa dla budynków
(epbd.pl, 12 stycznia 2009, 00:00)
Chcesz sprzedać lub kupić dom, jesteś inwestorem i kończysz budowę, podpisujesz w najbliższym czasie umowę najmu, planujesz duży remont swojego domu lub mieszkania albo zawrzesz z deweloperem umowę kupna nowego lokum - zainteresuj się świadectwem energetycznym.
Od stycznia tego roku właściciele i inwestorzy będą musieli w wielu przypadkach okazać ten dokument. Świadectwo energetyczne (inaczej: certyfikat energetyczny) określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynków użyteczności publicznej również oświetlenia. Świadectwo to jednak nie tylko obowiązek ale i nowy instrument do badania jakości oferowanych na wynajem i do sprzedaży budynków. Teraz już nie tylko lokalizacja decyduje o cenach domów i mieszkań. Pytanie o świadectwo energetyczne nabiera - szczególnie w trakcie kolejnej wojny gazowej - szczególnego znaczenia.
Celem wprowadzenia obowiązku sporządzania świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie możliwości uzyskania oszczędności energii w gospodarstwach domowych. Szczególnie tej energii przeznaczanej na ogrzanie i przygotowanie ciepłej wody użytkowej. Dzięki informacjom zawartym w świadectwie, właściciel, najemca lub użytkownik mogą określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym określić przybliżony koszt jego utrzymania. Na świadectwie znajdują się również uwagi, co można zrobić aby zmniejszyć zużycie energii.
Świadectwo jest sporządzane na podstawie oceny energetycznej, polegającej na określeniu wielu różnych parametrów energetycznych. Podstawą do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej jest charakterystyka energetyczna budynku, określona w dokumentacji technicznej lub dla budynku istniejącego, jeśli brak jest dla niego dokumentacji technicznej - wyznaczana w wyniku inwentaryzacji techniczno-budowlanej. Uwaga! Certyfikacja energetyczna budynku nie jest audytem energetycznym wykonywanym na potrzeby termomodernizacji.
Więcej informacji o certyfikacji na stronie
www.epbd.pl
Obowiązek certyfikacji – dla kogo?
Obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową wynika z prawa europejskiego. Zobowiązania państw członkowskich Unii Europejskiej zapisane w Dyrektywie 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków zostały wprowadzone do polskiego prawa przez nowelizację Ustawy Prawo budowlane z dnia 19 września 2007 roku.
Świadectwa sporządzane są dla wszystkich rodzajów budynków, z wyłączeniem tych podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Certyfikacja nie dotyczy również takich budynków, które używane są jako miejsca kultu i do działalności religijnej, przeznaczonych do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2 lata, niemieszkalnych służących gospodarce rolnej oraz przemysłowych i gospodarczych o zapotrzebowaniu na energię nie większym niż 50 kWh/(m2·rok). Poza tym wykonanie certyfikacji nie dotyczy w żadnym zakresie budynków mieszkalnych przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku oraz wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.
Zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 7 ustawy - Prawo budowlane inwestor jest obowiązany dołączyć świadectwo charakterystyki energetycznej budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy „w przypadku budynku z lokalami mieszkalnymi lub częściami budynku stanowiących samodzielną całość techniczno-użytkową, przed wydaniem lokalu mieszkalnego lub takiej części budynku osobie trzeciej, sporządza się świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu mieszkalnego lub części budynku”, przy czym w przypadku budynków ze wspólną instalacją ogrzewczą świadectwo charakterystyki energetycznej, sporządza się dla budynku.
W przypadku gdy budynek lub lokal mieszkalny podlega zbyciu (sprzedaży) lub wynajmowi to zgodnie z art. 63a ust. 1 i 2 ustawy - Prawo budowlane z dnia 19 września 2007 roku, odpowiednio nabywcy lub najemcy powinno być udostępnione świadectwo charakterystyki energetycznej.
Wg niektórych interpretacji tego zapisu brak świadectwa nie uniemożliwia dokonania transakcji i nie stanowi formalnej przeszkody w jej zawarciu jednak zdaniem ekspertów nadrzędna wobec prawa polskiego unijna Dyrektywa EPBD nie dopuszcza przeprowadzenia transakcji kupna - sprzedaży lub najmu domu, mieszkania, lokalu bez przedstawiania certyfikatu energetycznego. Musi tutaj również zadziałać zdrowy rozsądek. Kupując za setki tysięcy dom lub mieszkanie lepiej jest mieć również wgląd w jego stan energetyczny. Właśnie pozwala na to świadectwo energetyczne.
Kto może sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Każda osoba posiadająca uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej może sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej. Również osoby, które ukończyły szkolenie i złożą z wynikiem pozytywnym egzaminy przed ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Takie egzaminy będą najwcześniej za miesiąc. Lista uprawnionych do przeprowadzenia certyfikacji znajduje się na stronie
www.epbd.pl
10 kroków do certyfikatu domu (mieszkania)
1. Sprawdź czy budynek, mieszkanie lokal, które posiadasz podlegają obowiązkowi certyfikacji energetycznej. Jeżeli wynajmujesz lub chcesz nająć dom, budynek, mieszkanie; jeżeli sprzedajesz dom, budynek, mieszkanie; jeżeli przeprowadziłeś remont domu, mieszkania, budynku i przypuszczasz, że wskutek tego zmieniła się ich charakterystyka energetyczna jesteś na początku drogi do uzyskania pełnej informacji o jego efektywności energetycznej.
2. Jeżeli nie rozumiesz procesu certyfikacji energetycznej lub masz wątpliwości czym jest poszukaj na stronach serwisu
www.epbd.pl lub w dostępnej literaturze informacje o świadectwach energetycznych.
3. Znajdź osobę uprawnioną do sporządzenia świadectwa energetycznego. Ministerstwo Budownictwa nie jest zobowiązane jest do prowadzenia ogólnie dostępnej bazy zawierającą dane teleadresowe osób uprawnionych do sporządzania świadectw energetycznych, musisz więc skorzystać z danych osób umieszczonych w serwisie
www.epbd.pl lub na stronach internetowych regionalnych izby inżynierów, architektów i urbanistów.
4. Porównaj oferty. Nie zawsze oferta najtańsza jest najlepszą. Do wyboru dobrego audytora energetycznego z uprawnieniami do przeprowadzania certyfikacji będzie być może przydatny wgląd w referencje.
5. Dokonaj wyboru. Gwarancją rzetelności wykonania świadectwa energetycznego może być np. polecenie lub liczba przeprowadzonych certyfikacji albo ewentualnie przynależność do izby inżynierów lub architektów lub urbanistów.
6. Przygotuj komplet dokumentów niezbędnych do wykonana świadectwa energetycznego (zakres dokumentacji uzgodnij z osobą sporządzającą świadectwo). Przydadzą się: projekt budowlany, dokumentacja urządzeń (kotła, klimatyzatora), projekty przygotowywane do przeprowadzonych remontów, itp.
7. Podpisz umowę z osobą certyfikującą (będzie to gwarancja i podstawa prawna w przypadku ewentualnych roszczeń). Zapisz w umowie przygotowanie trzech egzemplarzy świadectwa (ponieważ nie ma obowiązku ustawowego przekazywania kopii świadectwa do urzędów – należy posiadać dla własnego bezpieczeństwa co najmniej dwa egzemplarze dokumentu na własny użytek).
8. Weź czynny udział w pracy audytora energetycznego - odpowiadaj na jego pytania ale i jednocześnie zadawaj pytania jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości - ty najlepiej znasz swój dom czy swoje mieszkanie.
9. Po otrzymaniu certyfikatu – dołącz dokument do pozostałej dokumentacji budynku lub lokalu, planów technicznych, umów notarialnych.
10. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, co do poprawności wykonania świadectwa energetycznego zgłoś wątpliwości do departamentu odpowiedzialnego za nadzór nad wdrożeniem systemu certyfikacji w ministerstwie właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
Certyfikacja już działa
W czwartek, 8 stycznia 2009 roku, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury przekazał inwestorowi pierwszy polski certyfikat dla budynku jednorodzinnego, sporządzony w myśl zapisów ustawy prawo budowlane z 19 września 2007 roku.
epbd.pl
REKLAMA - Artykuł sponsorowany
Artykuł przygotowany przez epbd.pl
===========================
i oczywiście brak opcji możliwości dyskusji.
Ja bylem kiedyś na takim szkoleniu dla audytorów prowadzonym przez kadrę akademicka z Krakowa i Sląska.
Czasem zdarzało im się powiedzieć coś mądrego , ale czasem to takie bzdury pociskali , że ze śmiechu wpadaliśmy pod stoły!
W tej chwili LOBBY wzięło się za powiększanie żerowiska, za pomocą przepisów i reklamy!
.