|
Autor
|
Wiadomość |
jurek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 83
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 19:07, 12 Sie '10
Temat postu: Społeczeństwo obywatelskie i NGOsy |
|
|
Dyskutujemy o wadach systemów, krytykujemy rządy, partie, religie, UE.
Mało kto jednak znajduje rozwiązania- ale owszem, mamy Demokrację Bezpośrednią, FFK i Płyty Prawdy i setki filmów na youtube.
Jednak aby zaistnieć w praktyce i osiągnąć "uświadomienie społeczeństwa", wg mnie, wystarczy "iść z prądem" programów Unii Europejskiej, które wspierają rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywność obywatelską.
Zakładam ten wątek, ponieważ jeszcze niewielki procent Polaków ma pojęcie o organizacjach pozarządowych i możliwościach działania w nich.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Organizacja_pozarz%C4%85dowa
http://www.ngo.pl/ - ogromna baza danych o ngosach
Fundusze z UE, środki krajowe, środki pochodzące z różnego rodzaju fundacji dają NGOsom wielkie możliwości zmiany swojego otoczenia.
Na pewno część z Was już snuje teorie, że Unia ma w tym swój cel. Możliwe.
Jednak zapisując się do organizacji i działając w niej, stwarzamy społeczeństwo aktywne. Takie społeczeństwo nie siedzi przed tv, nie lata po sklepach ani nie myśli o tym, jak zarobić kolejną stówkę. Myśli, jak w swoim otoczeniu zmienić coś na dobre, osłabia państwo, a wzmacnia pozycję społeczeństwa.
http://www.kapitalludzki.gov.pl/o-programie/
Przy okazji działań w ngo, każdy z nas może propagować swoje "prawdy".
_________________ Pisanie na forum często uświadamia, lecz do niczego konkretnego nie prowadzi.
Czas już się organizować.
Podlaskie, wyświetlanie filmów, spotkania, dyskusje- priv, gg 19041758
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
porfirij
Dołączył: 09 Gru 2008 Posty: 507
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
|
Powrót do góry
|
|
|
jurek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 83
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 17:45, 18 Sie '10
Temat postu: |
|
|
Ngosy osłabiają siłę państwa.
Im silniejszy trzeci sektor, tym słabszy inny.
A są dozwolone, bo są sterowane przez państwo. Siłą organizacji pozarządowych jest wolontariat i zaangażowanie członków, słabością- trudności w finansowaniu i niemal całkowite uzależnienie od wsparcia rządu czy funduszy unijnych. Państwu to na rękę- system "nie wyrabia się" w pomocy społecznej, ochronie środowiska- ogłaszamy konkurs na wykonanie tych zadań przez ngosy, które zrobią to efektywniej niż administracja publiczna, bez premii, 13tek itp.
Ngosy po prostu odwalają za państwo kawał ciężkiej roboty. Gdyby nie one, system po prostu by nie wyrobił. Wspierają państwo, ale robią coś dużo bardziej znaczącego- aktywizują społeczność. Ostatnio bardzo dynamicznie się rozwijają- warto, abyśmy wszyscy je wspierali.
Co do funduszy europejskich, to bardzo silna broń.
Wyobraźcie sobie sytuację, że wszyscy ci, którzy chcą coś zmienić w tym systemie, nagle zaczynają się angażować, piszą projekty, wnioski, wygrywają konkursy i wszystkie pieniądze z funduszy europejskich spływają na konta organizacji, w których działają. Projekty są realizowane, a nasza propaganda szerzona na skalę krajową.
Zastanówcie się nad tym, poszukajcie ciekawej organizacji w swojej okolicy i działajcie.
http://bazy.ngo.pl/search/wyniki.asp?wyn.....yt_pola=27
przykłady
http://prohumanum.org/
http://www.fundacja-leonardo.pl/index.php/publisher/articleview/frmArticleID/2/
http://www.stowarzyszenie-nadzieja.pl/page41.php
http://www.otop.org.pl/
warto się zapoznać
http://www.efs.gov.pl/Strony/lista_beneficjentow_POKL.aspx
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
http://www.czj-infox.pl/europejskie-fund.....z-efs.html
http://www.nfosigw.gov.pl/
_________________ Pisanie na forum często uświadamia, lecz do niczego konkretnego nie prowadzi.
Czas już się organizować.
Podlaskie, wyświetlanie filmów, spotkania, dyskusje- priv, gg 19041758
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
jurek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 83
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 11:34, 20 Sie '10
Temat postu: |
|
|
Można by było stworzyć potężną organizację z samego tego forum. Potrzebny jest tylko założyciel. Bimi, podejmiesz się?
Stale odwiedza to forum masa ludzi, część z nich na pewno zostałaby członkami. Myślę, że po kilku latach tysiąc członków by się znalazło, na skalę Polski to i tak niewiele. To ogromny potencjał składek członkowskich, 1% podatku, wolontariuszy.
Wiem wiem, anonimowość. Wadą tego forum jest strach przed ujawnieniem się, że niby służby specjalne zaraz kogoś sprzątną. A tak naprawdę leją na jakichś tam "antysystemowców" i nawet nie interesowaliby się potencjalną organizacją.
Może kolega z Lepszego Świata by się wypowiedział, czy go nachodzą?
_________________ Pisanie na forum często uświadamia, lecz do niczego konkretnego nie prowadzi.
Czas już się organizować.
Podlaskie, wyświetlanie filmów, spotkania, dyskusje- priv, gg 19041758
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
jurek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 83
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 19:32, 23 Sie '10
Temat postu: |
|
|
może kogoś natchnie i założy taką organizację
do założenie potrzebnych jest 15 osób
http://poradnik.ngo.pl/
szkoda, że jak na razie nie ma odzewu ze strony użytkowników
_________________ Pisanie na forum często uświadamia, lecz do niczego konkretnego nie prowadzi.
Czas już się organizować.
Podlaskie, wyświetlanie filmów, spotkania, dyskusje- priv, gg 19041758
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
WZBG
Dołączył: 05 Paź 2008 Posty: 3598
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 15:50, 31 Paź '15
Temat postu: |
|
|
Cytat: | Za pół roku 7 zastąpi 15. Prezydent podpisał nowelizację stowarzyszeń 2015-10-27
26 października 2015 r. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw. To pierwsza, tak znacząca zmiana w ustawie uchwalonej ćwierć wieku temu (w kwietniu 1989 r.). Czy nowelizacja będzie impulsem do rozwoju trzeciego sektora? Ile mamy czasu na przygotowanie się do zmian?
Nowelizacja Prawa o stowarzyszeniach trafiła do Sejmu z inicjatywy prezydenta Bronisława Komorowskiego. Ale sama potrzeba zmian w ustawie i główne ich kierunki wyszły ze środowiska organizacji pozarządowych (zobacz: Jak konsultowano nowelizację stowarzyszeń http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/1632581.html). Ustawę uchwalono pod koniec września 2015 r. Poniżej sygnalizujemy najważniejsze zmiany, jakie wprowadza nowelizacja.
Ułatwienia przy rejestracji stowarzyszenia
W aktualnym stanie prawnym do zarejestrowania stowarzyszenia potrzeba jest inicjatywa aż 15. obywateli. Nowelizacja zmniejsza wymaganą liczbę założycieli do 7. To chyba najbardziej symboliczna z wprowadzanych zmian. Wiąże się z nią duże nadzieje. Nasze przepisy upodobnią się w tym zakresie do przepisów innych krajów europejskich. Projektodawcy liczą na zatrzymanie niepożądanego trendu, polegającego na rejestrowaniu "pseudo" fundacji (fundacji bez realnego funduszu założycielskiego), w związku z trudnościami z zebraniem wymaganej liczby osób do założenia stowarzyszenia. Liczba 15 jest barierą w wielu środowiskach lokalnych. Likwidacja tej bariery ma spowodować ożywienie się postaw obywatelskich – liczba stowarzyszeń wzrośnie. O tym jak bardzo, będziemy mogli się przekonać już w drugiej połowie 2016 r.
Aby na początku było jak najłatwiej, z ustawy usuwa się również zapis dający sądom trzy miesiące na rozpoznanie wniosku o rejestrację stowarzyszenia (obecny ustęp 1 w art. 13 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Stowarzyszeń dotyczyć więc będą ogólne terminy zapisane w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, które na załatwianie spraw dają tydzień. Szybsze rozpatrywanie wniosków możliwe będzie m.in. dzięki likwidacji nadzoru prewencyjnego starosty.
Mniej nadzoru starosty
Po wejściu w życie nowych przepisów starosta (nadzór) nie będzie uczestniczył w powstawaniu i rejestrowaniu stowarzyszeń. Do tej pory jego udział polegał na badaniu statutów. Sądy rejestrowe wysyłały statuty nowopowstających organizacji do powiatów. Uwagi, które wracały do sądów były jedną z częstszych przyczyn komplikowania się procesu rejestracji. Sama wymiana dokumentów (przesyłanie z sądu do urzędu i z powrotem) przedłużało rejestrację. Przywilej nadzoru polegający na recenzowaniu nowych statutów zniknie. Tylko sąd oceni poprawność statutu rejestrującego się stowarzyszenia.
Obowiązkiem sądu będzie przesłanie do organu nadzoru statutu organizacji po jej zarejestrowaniu. Starosta zostanie więc poinformowany, ale nie będzie miał wpływu na to, czy nowe stowarzyszenie zostanie zarejestrowane i w jakim kształcie (z jakim statutem).
Nowelizacja wprowadza również zasadę, że żądania nadzoru (żądanie dostarczenia odpisów uchwał walnego zebrania i niezbędnych wyjaśnień) muszą być uzasadnione. Sam nadzór może być sprawowany "wyłącznie w zakresie zgodności ich [stowarzyszeń] działania z przepisami prawa i postanowieniami statutu". Przepisy w obecnym kształcie nie stawiają takich wymagań, więc starosta może nękać organizację, stale i bez ograniczeń, domagając się dostarczania wyjaśnień w dowolnej sprawie.
Nowe stowarzyszenia zwykłe
Kluczem do poprawy sytuacji stowarzyszeń zwykłych jest wg twórców nowelizacji nadanie im ułomnej osobowości prawnej. Dziś takiej osobowości nie mają. Jedynym legalnym źródłem finansowania ich działań są składki. To bardzo ograniczone możliwości. Stowarzyszeń zwykłych jest znacznie mniej niż rejestrowych. Nie są formą powszechną (zobacz: "Potrzebna wizja stowarzyszeń zwykłych").
Nowelizacja nadaje stowarzyszeniom zwykłym tzw. ułomną osobowość prawną. Nadal wystarczą trzy osoby do założenia takiego stowarzyszenia. Powstanie ewidencja stowarzyszeń zwykłych. Prowadzona będzie przez starostwa według jednolitego wzoru. Stowarzyszenia zwykłe będą mogły "we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane ".
Nowe zwykłe będą miały prawo do korzystania z dotacji (czyli np. do udziału w konkursach ogłaszanych przez samorząd gminy). Finansowanie działalności będzie też możliwe ze środków z darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Stowarzyszenie zwykłe będzie mogło zarejestrować status organizacji pożytku publicznego i zbierać 1 proc. Zwykłe znacznie bardziej zaczną przypominać rejestrowe – zbliżą się do nich jeśli chodzi o możliwości formalne. Czego nie będą mogły robić? Nie będą prowadzić działalności gospodarczej oraz odpłatnej działalności pożytku. Nie będą też tworzyć jednostek terenowych.
Prawo o stowarzyszeniach po nowelizacji opisze również procedurę przekształcania się stowarzyszeń zwykłych w stowarzyszenia rejestrowe. Idea, że stowarzyszenie zwykłe jest wstępem do poważnej działalności społecznej w postaci zarejestrowanego stowarzyszenia, towarzyszyła już twórcom rozwiązań z 1989 r. Jednak niewiele wskazuje na to, że stowarzyszenia zwykle bez osobowości prawnej pozwalały aktywistom nauczyć się działać i przeradzały się z czasem w poważniejsze inicjatywy. Ale zmiana ustawy wzmacnia stowarzyszenia zwykłe. Jej autorzy mają więc nadzieję, że tym razem "krzepnięcie" organizacji i ich przekształcanie się będzie bardziej powszechne. Dlatego uznano za niezbędne nakreślenie formalnej ścieżki zmiany statusu.
Zarządzanie wynagradzane
Jednym z celów nowelizacji było rozwiązanie wątpliwości, co do możliwości wynagradzania osób pracujących w stowarzyszeniach, również tych, które są członkami organizacji i zasiadają w ich władzach. Nowelizacja wskazuje więc wyraźnie, że możliwe jest wynagradzanie członków zarządu "za czynności związane z pełnioną funkcją". Nie chodzi tu o wynagradzanie samego faktu "bycia członkiem zarządu", ale o opłacanie konkretnej, często wymagającej dużych kompetencji i zaangażowania pracy, świadczonej na rzecz stowarzyszenia.
Jest czas na poznanie przepisów
Większość zapisów ustawy o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Będzie to drugi kwartał 2016 r. – przełom kwietnia i maja. Część regulacji wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r., a dwa drobne przepisy (o zwolnieniu z opłat ogłoszeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym) 14 dni od ogłoszenia (czyli w listopadzie 2015 r.). Ponadto, artykuł 8 daje stowarzyszeniom 24 miesiące od dnia wejścia w życie nowelizacji na niezbędne dostosowanie statutów, a artykuł 10 – również 24 miesiące stowarzyszeniom zwykłym na uzyskanie wpisu do nowej ewidencji.
Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw - podpisana 26 października 2015 r., informacja na stronie prezydent.pl
http://www.prezydent.pl/download/gfx/pre....._stow..rtf
Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw, TEKST
http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/3019_u.htm
Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw, przebieg procesu legislacyjnego
http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3019 | http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/1667479.html
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
WZBG
Dołączył: 05 Paź 2008 Posty: 3598
Post zebrał 0 sat Podarowałeś sat
|
Wysłany: 10:38, 06 Paź '17
Temat postu: |
|
|
Cytat: | USA: IRS wybierał organizacje do dodatkowych kontroli wg kryteriów politycznych 6.10.2017 PAP
Amerykańska flaga na czarnym tle źródło: ShutterStock
Zgodnie z opublikowanym w czwartek raportem z audytu amerykański urząd podatkowy IRS specjalnie wybierał organizacje wspierające określone inicjatywy bądź poglądy polityczne do dodatkowych „bardziej inwazyjnych” kontroli.
IRS (Internal Revenue Service) wybierał organizacje o poglądach zarówno konserwatywnych, jak i liberalnych. Inspektor generalny resortu finansów, który przeprowadził audyt, przyznał, że wpływ polityki na wybór kontrolowanych przez IRS jednostek sięgał głębiej niż na początku przypuszczano.
W latach 2004-2013 dziesiątki grup o liberalnych poglądach oraz grup zajmujących się takimi tematami jak nielegalna imigracja, służba zdrowia czy legalizacja marihuany było na celowniku IRS.
Organizacje te były narażone na opóźnienia w zatwierdzeniu ich aplikacji o przyznanie statusu non-profit, wielu z nim zadawano nieodpowiednie pytania na temat poglądów politycznych, listy darczyńców itp. - wykazał audyt. Inspektor generalny odnotował zarazem, że tego typu "specjalne traktowanie" grup liberalnych zdarzało się znacznie rzadziej niż w przypadku grup o poglądach konserwatywnych.
Przedstawiciel Demokratów Sander Levin, który jest członkiem komisji nadzoru podatkowego Izby Reprezentantów, argumentuje, że "ten przypadek pokazuje ogromną skalę złego zarządzania w IRS za czasów administracji prezydenta Baracka Obamy, a nie politycznych represji".
Republikanin ze stanu Teksas Kevin Brady powiedział, że "ten raport wspiera to, co rządowe instancje kontrolne oraz śledczy kongresowi potwierdzali wielokrotnie: biurokraci w IRS (...) bezprawnie i samowolnie użyli prawa podatkowego, by represjonować podatników na podstawie ich poglądów politycznych".
Śledczy stwierdzili nieodpowiednie zachowania IRS w latach 2004-2013. Urząd podatkowy stosował wtedy ponad 250 różnych kryteriów w celu zidentyfikowania aplikacji, które wymagają dodatkowej kontroli. 17 z tych kryteriów wydaje się koncentrować na polityce i doprowadziły one do dodatkowych czynności kontrolnych w 83 przypadkach.
Obecny audyt jest kontynuacją inicjatywy rozpoczętej w 2013 r., gdy w raporcie inspektora generalnego resortu finansów wskazano na posługiwanie się niestosownymi kryteriami politycznymi do wybieranie grup poddawanych zaostrzonej kontroli. Chodziło o grupy, które w nazwie miały słowa o konserwatywnym wydźwięku, na przykład "patriota".
Przedstawiciele IRS w swojej oficjalnej odpowiedzi stwierdzili, że te problemy to przeszłość, a od czasu ich wystąpienia zostały wprowadzone znaczące zmiany. | http://forsal.pl/swiat/usa/artykuly/1076.....znych.html
_________________ Dzieje się krzywda dokonywana przez jednych na drugich.
|
|
|
Powrót do góry
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz moderować swoich tematów
|
|