"Okno Overtona - etapy
1. Unthinkable (niedopomyślenia, zabronione);
2. Radical (radykalna; zabronione, ale z zastrzeżeniami);
3. Acceptable (akceptowalne);
4. Sensible (sensowne);
5. Popular (popularne; możliwa do przyjęcia przez społeczeństwo);
6. Policy (decyzja polityczna, legalizacja, umocnienie się w polityce państwowej).
Na wykorzystaniu „Okna Overtona” oparto techniki manipulowania opinią publiczną w celu stopniowego przyjęcia przez społeczeństwo wcześniej obcych mu idei, na przykład tematów tabu. Schemat tego procesu na przykładzie zjawiska do tej pory nie akceptowalnego w społeczeństwie, a mianowicie roszczeń żydowskich . Przesunięcie „Okna Overtona” w stosunku do roszczeń żydowskich może odbywać się w następujących etapach:
Etap 0. Problem jest niemożliwy do zaakceptowania ( wystąpienia tak zwanych żydofobów , pokazywane w TV , jeden nawet z Weissem gadał jak równy z równym). Rzadko jest omawiany w mediach i przez ludzi.
Etap 1. Temat zmienia się z „całkowicie nieakceptowalny” , w „zakazany, ale z zastrzeżeniami”. Twierdzi się, że nie powinno być jakichkolwiek tabu, temat zaczyna być omawiany na niewielkich konferencjach , gdzie wypowiadają się szanowani naukowcy podczas debat „naukowych”. Równolegle z pseudonaukową dyskusją powstaje „Związek Sprawiedliwych Polaków ”, ich oświadczenia od czasu do czasu cytują media.ktoś wspomina 1000 lat wspólnej historii. Problem już nie należy do sfery tabu i przechodzi w krąg tematów omawianych w przestrzeni medialnej. Filmiki o nie zawsze dobrym stosunku Polaków do Żydów . Wynik: nieakceptowalny temat został wprowadzony do obiegu, tabu uległo desakralizacji, doszło do likwidacji jednoznaczności problemu i jego gradacji.
Etap 2. Temat roszczeń żydowskich przechodzi od „radykalnego” do akceptowanego. Nadal cytowani są naukowcy i tworzone są eleganckie terminy: nie ma już bezczelności Żydów , ale jest np. termin” , powiedzmy, „ Wzajemna przeszłość i cierpienie i wspólna budowa przyszłości kraju ”. Ma to na celu oddzielenie w świadomości społecznej formy słowa od jego znaczenia. Jednocześnie dla wzmocnienia tworzony jest historyczny precedens ( Holocaust) , prawdziwy lub wymyślony. Podstawowy cel: częściowe ograniczenie wykluczenia ze sfery prawa „roszczeń ”, przynajmniej w danym momencie historycznym.
Etap 3. „Okno Overtona” przesuwa się, przenosząc temat z „akceptowalnego” w „świadome/racjonalne”, co argumentuje się „sprawiedliwością dziejową i człowieczeństwem ”. Twierdzi się, że potrzeba uregulowania roszczeń żydowskich może być związana ze wspólną historią obu ciemiężonych i mordowanych narodów przez wspólnych wrogów . W przypadku następnych zagrożeń mordu na obu narodach , „niemożliwych do pokonania zagrożeń ”, człowiek powinien mieć prawo wyboru swojego stanowiska . Nie należy ukrywać informacji, aby każdy mógł wybrać między „żydofilią ” a „żydofobią”.
Etap 4. „Od sensownego do popularnego” (społecznie akceptowalnego). Toczy się polemika nie tylko na przykładzie postaci historycznych lub mitycznych, ale i współczesnych. Żydofilia zaczyna być masowo omawiana w wiadomościach, kościele, talk show, kinie, muzyce pop, teledyskach. Jednym ze sposobów popularyzacji jest chwyt „rozejrzyj się w koło!”. Czy nie wiedzieliście, że nie jeden znany Polak jest żydofilem?
Etap 5. „Od społecznej akceptacji do legalizacji”. Temat pojawia się w aktualnych wiadomościach, automatycznie przejmują go media, show biznes i… nabiera politycznego znaczenia. Na tym etapie w celu usprawiedliwienia legalizacji wykorzystuje się „humanizację” roszczeń żydowskich . Na pewno są to „nasi bracia w wierze i cierpieniu ”, ofiary nieludzkich mordów i „kim jesteśmy, aby ich osądzać?”.
Etap 6. Roszczenia żydowskie z „popularnego tematu” przechodzą do sfery „legalizacji, czyli umocnienia się w polityce państwowej”. Powstaje baza prawna, pojawiają się lobbujące grupy, publikowane są badania socjologiczne, w których popierani są zwolennicy legalizacji roszczeń . Pojawia się nowy dogmat: „Nie powinno się zakazywać żdofilii”. Zatwierdza się ustawę, problem dociera do szkół i przedszkoli, i nowe pokolenie już nie wie, że można myśleć inaczej. Ale to są rozważania hipotetyczne być może pożytecznego kretyna. Bez wiedzy kto rozdaje karty, każdy błądzi."
http://zorion.neon24.pl/post/142469,okno-lucyfera