W razie awarii sprawdź t.me/prawda2info

 
E-paragony  
Znalazłeś na naszym forum temat podobny do tego? Kliknij tutaj!
Ocena:
3 głosy
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Prawda2.Info -> Forum -> Polska i Polacy Odsłon: 4391
Strona:  «   1, 2 Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WZBG




Dołączył: 05 Paź 2008
Posty: 3598
Post zebrał 0.000 mBTC

PostWysłany: 14:17, 27 Wrz '16   Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Wcale nie ma konieczności udzielenia gwarancji na piśmie Adam Sroga 27.09.2016
Oświadczenie gwarancyjne musi być jasne i zrozumiałe, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. źródło: ShutterStock

Kupiłem pralkę, która miała naklejkę: 3 lata gwarancji. Potwierdziłem to w rozmowie ze sprzedawcą. Gdy jednak przywieziono mi sprzęt do domu, wśród paragonów, kwitów i instrukcji nie było ani słowa o wspomnianej gwarancji. Czy muszę domagać się w sklepie potwierdzenia zobowiązania – zastanawia się pan Tomasz.

Nie jest to konieczne, ale byłoby sensowne. Gwarancja stanowi dodatkowe – obok rękojmi – uprawnienie chroniące kupującego przed skutkami wad fizycznych nabytej rzeczy. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi powstaje z mocy prawa, z chwilą zawarcia umowy sprzedaży. Jej treść kształtują przepisy kodeksu cywilnego, a do powstania tej odpowiedzialności nie jest konieczne podjęcie żadnych dodatkowych czynności przez strony. Inny charakter ma gwarancja. Jej udzielenie jest dobrowolne, zależy wyłącznie od woli gwaranta. Stanowi dodatkowe wzmocnienie pozycji prawnej kupującego, a gwarant przyjmuje na siebie dodatkową odpowiedzialność. Gwarancja i rękojmia mogą funkcjonować równolegle i niezależnie od siebie.

Oświadczenie gwarancyjne musi być jasne i zrozumiałe, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Może zostać utrwalone w formie dokumentu gwarancyjnego, ale nie musi. Oznacza to, że może być złożone w każdej formie, także w postaci ustnej, elektronicznej, a nawet w reklamie. Kupujący jednak ma prawo żądać od gwaranta wydania takiego dokumentu. Jego brak nie pozbawia konsumenta uprawnień z tytułu gwarancji, ale na pewno utrudnia dochodzenie i wykazywnie przed sądem ewentualnych roszczeń. Jeśli nie ma gwarancji na piśmie, kupujący może wykorzystywać wszelkie dostępne źródła dowodowe, m.in. zeznania świadków, postanowienia umowy sprzedaży czy też dowód z filmu, telewizji (np. zapis reklamy), fotografii, fotokopii.

Gwarantem może być zarówno sam sprzedawca, jak i producent, wytwórca, importer. Brak określenia terminu w oświadczeniu gwarancyjnym powoduje stosowanie regulacji kodeksowej – 2-letniego terminu, który liczy się od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu.

Ważne
Kupujący korzystający z gwarancji może zostać zobowiązany przez gwaranta m.in. do przeglądów okresowych czy też zabiegów konserwacyjnych. Stanowią one warunek realizacji uprawnień na podstawie gwarancji, a ich niedopełnienie może doprowadzić do ich utraty


Podstawa prawna
Art. 577-581 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. –Kodeks cywilny (Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.).
http://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnik-.....ismie.html
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
WZBG




Dołączył: 05 Paź 2008
Posty: 3598
Post zebrał 0.000 mBTC

PostWysłany: 18:26, 21 Paź '16   Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zapis "Uwaga! Bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi" - trafił na listę klauzul zakazanych

Cytat:
SOKiK: zwrot towaru możliwy także bez paragonu 18.10.16

Brak wydruku z kasy fiskalnej nie uprawnia przedsiębiorcy do odmowy przyjęcia zwrotu towaru. Paragon nie stanowi jedynego dowodu potwierdzającego, że dana transakcja się odbyła, a jego okazanie nie powinno być bezwzględnym warunkiem przyjęcia reklamacji.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, by zapis umowny o treści: "Uwaga! Bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi"
- trafił na listę klauzul zakazanych. Takie postanowienie było stosowane w zakresie handlu elektronicznego przez portal zajmujący się detaliczną sprzedażą odzieży.
W opinii SOKiK, uzależnianie możliwości zwrotu towaru od okazania paragonu jest praktyką sprzeczną z dobrymi obyczajami i rażąco godzącą w interesy konsumenta. Istnieją bowiem, obok wydruku z kasy fiskalnej, inne możliwości udowodnienia, że dana transakcja się odbyła, np. wydruk z terminala kart płatniczych czy wyciąg z karty kredytowej. Ponadto, już w jednym ze swoich wcześniejszych orzeczeń (wyrok z 12.11.2013 r., sygn. AmC 11573/13), Sąd kwestionował możliwość uzależniania podjęcia procedury reklamacyjnej przez przedsiębiorcę od okazania jakiegokolwiek dokumentu dowodzącego, że towar został zakupiony przez konsumenta: "(...) jakkolwiek za zasadne należy uznać uzależnienie rozpatrzenia reklamacji od możliwości powiązania reklamowanego towaru z czynnością prawną dokonaną z udziałem pozwanego, to na wyraźną dezaprobatę zasługuje zamieszczenie we wzorcu umowy stosowanym wobec konsumentów zapisu determinującego możliwości złożenia reklamacji towaru załączeniem dowodu jego zakupu".

Co więcej - można sobie wyobrazić sytuację, w której konsument utracił czy to paragon fiskalny, czy też nie dysponuje żadnym innym dokumentem potwierdzającym transakcję. W takiej sytuacji nie może on być z góry pozbawiony możliwości złożenia reklamacji, bowiem tym samym przejmowałby odpowiedzialność za towar - która powinna spoczywać na przedsiębiorcy. Wykazanie, że towar został nabyty u danego przedsiębiorcy nie może sprowadzać się w takiej sytuacji wyłącznie do warunku okazania paragonu, którego z różnych względów konsument może nie posiadać.

Przepisy regulujące prawa konsumenckie nie zawierają dyspozycji zobowiązujących konsumenta do określonych czynności w celu udowodnienia powiązania konkretnej transakcji z danym towarem. To od stron zależy, jaki sposób wykazania tej zależności zostanie uznany za obowiązujący w danym stosunku umownym. Przedsiębiorca jednak, ustalając wzorzec umowy, musi pamiętać o granicach wytyczonych przez art. 3851 § 1 k.c., zakazujących mu kształtowania stosunku prawnego w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający interesy konsumenta.

Na podstawie wyroku z dnia 2 czerwca 2016 r. , sygn. VII AmC 695/16, skarżona klauzula została wpisana do rejestru UOKiK pod pozycją 6526.

Małgorzata Sowa-Grajewska, RPE WK

Źródło: UOKiK
http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/sokik-zwrot-towaru-mozliwy-takze-bez-paragonu
_________________
Dzieje się krzywda dokonywana przez jednych na drugich.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Prawda2.Info -> Forum -> Polska i Polacy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona:  «   1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz moderować swoich tematów


E-paragony
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.
Wymuś wyświetlanie w trybie Mobile