Dobry przykład mechanizmów propagandy szerzonej za pomocą mediów. Autorzy wyjaśniają na podstawie tekstu w Newsweeku jak manipuluje się opinią publiczną. Wielu ludzi nie ma pojęcia o tych mechanizmach i z zapałem ogląda codziennie "wiadomości" ze świata.
Kilka cytatów:
W procesach poznawczych podstawą manipulacji jest dezinformacja, polegająca na zastępowaniu pojęć, i opartego na nich krytycznego, samodzielnego myślenia i dochodzenia do prawdy obiektywnej, stereotypami i opartym na nich myśleniu niesamodzielnym, silnie wartościującym, w oderwaniu od prawdy obiektywnej. Kluczem zarówno do pojęć, jak i stereotypów, są najczęściej te same słowa, które są nazwami doniosłych społecznie obiektów lub zjawisk. Różnica między nimi polega na tym, że pojęcia mają charakter czysto poznawczy, natomiast stereotypy mają przede wszystkim charakter wartościujący, wywołując silne emocje (pozytywne lub negatywne), przy bardzo zawężonym lub niezgodnym z prawdą obiektywną, sensie poznawczym.
Podstawą pojęcia jest jego definicja, stereotyp jest natomiast wpajany bez definicji, którą zastępuje ocena. Jeżeli ludzi zaprogramuje się określonym systemem stereotypów i równocześnie oduczy samodzielnego myślenia pojęciowego – a tak właśnie najczęściej programują szerokie rzesze swych odbiorców media [i szkoła - mój przyp.], – to operując odpowiednią propagandą, odwołującą się do tych stereotypów, można będzie łatwo takich ludzi dezinformować i nimi skutecznie manipulować.
Socjotechnika manipulacji, opartej na wykorzystywaniu stereotypów w społecznych procesach poznawczych, towarzyszących walce politycznej, polega na tym, że określonym ludziom, organizacjom lub działaniom, przylepia się odpowiednie „stygmaty” – etykietki negatywne lub pozytywne (niekoniecznie prawdziwe), aby wytworzyć wobec nich określone postawy i wywołać odpowiednie działania oparte na emocjach. Manipulatorzy stosują z reguły tego rodzaju socjotechnikę, że nie podają definicji pojęć, a tylko wywołują określone emocje związane ze stereotypami.
Całość:
http://www.geopolityka.org/analizy/1996-.....dy-z-nauka
Takie programowanie nie tylko zachodzi u dorosłych poprzez telewizor. W kontekście tego można też przytoczyć przykład szkolnej edukacji dzieci, zakładającej model myślenia oparty o wiarę w autorytety, w gotowe modele i gotowe rozwiązania, przy braku własnej kreatywnej (krytycznej) myśli.
Innym dobrym przykładem posługiwania się stereotypami są hasła organizacji charytatywnych zbierających datki na biedne dzieci z Afryki albo przykład polskiej akcji zbierania pieniędzy na chore dzieci.