Piioottrr napisał: |
Chyba nie do konca sie zrozumielismy
Chodzilo mi o zrodla, ktore mowia o monoteizmie slowian. Mialem nadzieje, ze tez odpowiesz cytatem. Moze cytat ze "slowiano aryjskich wed" jezeli jest w nich cos na ten temat. |
proszę ...
„Ja jestem źródłem wszystkiego, wszystko ode Mnie pochodzi. Mędrcy, którzy to rozumieją, wielbią Mnie w skupieniu”.
Bhagawadgita, 10.8
„Ani słońce tam nie świeci, ani księżyc, ani gwiazdy,
nie rozbłyska tam błyskawica, ani ogień.
Kiedy Brahman jaśnieje, jaśnieją i one,
Jego to bowiem blask rozświetla wszystko.
Brahman to nieśmiertelność, Brahman z przodu i z tyłu,
na północy i południu, wschodzie i zachodzie, w górze i dole.
Brahmana najwyższy blask przenika wszystkie światy”.
Mundaka Upaniszad, 2.2.10-12
„Na tym świecie nie ma żadnej wielości, śmierć za śmiercią czeka na tego, kto w nim wielość widzi.
Jako jedność należy go tylko postrzegać, lecz nie sposób tego dowieść.
Atman-duch jest stały, bez skazy, poza przestrzenią, nienarodzony, wielki i nieruchomy”.
Śukla Jadźurweda, Bryhadaranjaka Upaniszad, 4.4.19-20
„Medytując o Nim, który nie ma początku, środka ani końca, o Jednym, wszechprzenikającym,
który jest mądrością i szczęściem, bez kształtu, wspaniałym, mężu Umy,
najwyższym Panu, władcy, o trzech oczach i niebieskiej szyi, spokojnym
– wyciszony mędrzec osiąga pierwotną Osobę, kosmicznego świadka, na drugim brzegu ciemności.”
Atharwaweda, Kajwalia Upaniszad, 7
"On nieruchomy, jeden, szybszy od umysłu,
Nieosiągalny nawet dla zmysłów, porusza się na czele,
Stojąc, szybszy od tych, którzy w ruchu,
W nim umieścił wody Matariśwan.
On się porusza i nie porusza, daleko jest, a jakże blisko,
On wewnątrz i na zewnątrz wszystkiego, co istnieje.
Ten, kto wszystkie istoty w sobie samym postrzega,
i siebie samego we wszystkich,
Kogóż miałby nienawidzić?
Dla tego, kto to poznał, wszystkie istoty stają się nim samym,
Skądże zaślepienie i smutek u postrzegającego jedność?"
Iśa, Upaniszad, 12
ps. atman to określenie jaźni człowieczej (ducha) i jest on tożsamy z całym wszechświatem, "wszystkim co jest";
(Brahmanem)
ps. 2. słowiano aryjskie wedy to po prostu wedy, te które znamy z hiduizmu jak również, te które nie zostały hindusom ujawnione jak np santi weda peruna (weda peruna - pioruna )