| 
                 Jakob Daszkiewicz,
 
Politechnika Rzeszowska, Polska
 
RYNKOKRATYCZNE ŹRÓDŁA WSPÓŁCZESNEGO
 
TERRORYZMU
 
У статті розглядаються ринкократичні джерела тероризму у світлі
 
теорії комунікації.
 
Terroryzm jest nie tylko złożonym zjawiskiem społecznym, na ktorym
 
współcześnie skoncentrowana jest uwaga mieszkańców naszego globu. Jest
 
także popularną techniką realizacji celów perswazyjnych w komunikacji
 
interpersonalnej wykorzystywaną od najdawniejszych czasów przez
 
wszystkich, przez tyranów, znużonych rodziców czy zdeterminowanych
 
kochanków. Jego cechą charakterystyczną jest wykorzystanie całej skali
 
strachu do realizacji celu jakim jest zmiana, utrwalenie lub zainicjowanie
 
nowej postawy u odbiorcy komunikatu. Strach to wspaniałe narzędzie
 
wywierania presji, posiada ogromną skalę (od obawy do paniki) przez co
 
można go doskonale dopasować do zamierzonego celu, można też dozować
 
go i manipulować nim przełamując opory odbiorcy. Na dodatek podatni na
 
niego są wszyscy, jest szybki w działaniu i szczególnie atrakcyjny dla
 
samego nadawcy, który doświadcza wielu satysfakcji obserwując brutalną
 
skuteczność komunikatu terrorystycznego. Strach posiada jeszcze jeden
 
walor wyjątkowo przydatny w komunikacji interpersonalnej, jest doskonale
 
czytelny w zachowaniu człowieka, w komunikacji pozawerbalnej i udziela
 
się szybko innym. W ten sposób jest jednym z najefektywniejszych i
 
najekonomiczniejszych środków perswazji.
 
W komunikacji terrorystycznej ważna dla odbiorców jest nie tyle jej
 
zawartość treściowa a więc obiekt presji, postawa, o którą chodzi nadawcy ile
 
skala zagrożenia, stopień jego nieuchronności, brutalność i determinacja
 
nadawcy. Odbiorca skoncentrowany na geście przemocy, która go może
 
dotknąć, przestraszony taką perspektywą słabo uświadamia sobie czego od
 
niego się oczekuje.
 
Cechą charakterystyczną współczesnego terroryzmu jest to, że uzyskał on
 
skalę globalną, że coraz bardziej brutalizuje on środki strachogenne sięgając
 
nawet po rozwiązania ekstremalne (dominuje wśród nich śmierć
 
przypadkowych ludzi), że doskonale wykorzystuje wszystkie elektroniczne
 
media w celu uzyskania efektu masowego strachu. Natomiast podobnie jak w
 
przeszłości tę formę perswazji z równą namiętnością wykorzystują nie tylko
 
jednostki i określone grupy społeczne skupione wokół jakiegoś wyznania czy
 
ideologii ale także państwa. Podobnie też jak w przeszłości komunikacja
 
terrorystyczna może liczyć przede wszystkim na reakcję zwrotną, to znaczy
 
 
Jakób Daszkiewicz. Rynkokratyczne źródła współczesnego terroryzmu
 
51
 
społeczeństwo jako odbiorca takiego komunikatu odpowiada tym samym,
 
perswaduje wykorzystując ten sam strach jako narzędzie presji.
 
Klasycznym przykładem jest tutaj wzajemne zapętlenie się
 
komunikacyjne Palestyńczyków i Żydów na Bliskim Wschodzie. Zapętlenie
 
to polega przede wszystkim na tym, że strach przed utratą życia i mienia
 
stracił już siłę perswazyjną ale żadna ze stron nie jest w stanie sięgnąć po
 
inne jej środki.
 
Logika komunikacji interpersonalnej podpowiada, że najważniejszym jej
 
elementem są ludzie, ci, którzy formułują komunikaty i ci, którzy je
 
odczytują. Bez przyznania im statutu podmiotów, bez tolerancji i afirmacji
 
ich bytu osobowego nie ma szans na wzajemne poprawne słuchanie, które z
 
kolei warunkuje poprawną reakcję. Terroryzm jest bowiem reakcją przede
 
wszystkim na charakterystyczne dla naszych czasów zniekształcenia w
 
komunikacji międzyludzkiej, w ktorej zdecydowanie dominuje wola i sztuka
 
komunikowania przy jednoczesnym braku woli i umiejętności słuchania. W
 
efekcie nie chcemy i nie umiemy prowadzić dialogu. Zamiast dialogu
 
alternatywą jest więc terroryzm. Nadawca komunikatu terrorystycznego nie
 
spodziewa się już zaproszenia do dialogu, sięga po drastyczne środki
 
perswazji, które, jak się mu wydaje, nie pozostawiają odbiorcy wyboru -
 
musi przyjąć pożądaną postawę. Nie jest więc skłonny do negocjacji, bo ta w
 
jakimś stopniu podważa sens wyboru przez niego tak drastycznych środków
 
perswazji. W zasadzie przygotowany jest na interakcję utrzymaną w
 
zaproponowanej konwencji. Odpowiedź z zastosowaniem środków przemocy
 
nie zaskakuje go.
 
Z powyższych przemyśleń wynika, że jedynym sensownym sposobem
 
rozwiązania problemu terroryzmu jest przywrócenie komunikacji
 
międzyludzkiej jej naturalnego wymiaru. Personalizacja partnera
 
komunikacji, czyli traktowanie go jak równie ważnej osoby w przepływie
 
informacji, wymaga od każdej strony aktywnego, uważnego i afirmującego
 
uczestnictwa w niej. Musimy zapoznać się nie tylko z celem komunikatu ale
 
także z motywami, które skłoniły nadawcę do wyboru takich a nie innych
 
środków perswazji. Musimy chcieć i nauczyć się znów uważnie słuchać. Nie
 
ma innej drogi do zrozumienia człowieka jak tylko przez uważne i aktywne
 
wsłuchanie się w komunikaty, które on wysyła. A zrozumienie stanowi
 
dopiero podstawę rozwiązania jego problemów. I tutaj wielu obserwatorów
 
tego zjawiska podkreśla, że sięganie po tak drastyczne środki perswazji jest
 
najczęściej aktem desperacji nadawcy, który stracił zaufanie do środków
 
innych a waga problemu, który go skłonił do uruchomienia komunikacji jest,
 
w jego opinii, tak wielka, że powinien on zostać zauważony przez odbiorców
 
i rozwiązany. Jest także aktem ostatecznej utraty zaufania do dialogu i
 
instytucji kompromisu a więc tego, co czyni nas istotami społecznymi. Jest
 
wreszcie też symptomem braku zdolności nadawcy do rozwiązania problemu
 
 
Українська полоністика. Випуск 2. Історико-філософські дослідження
 
52
 
w inny sposob. Zrozumienie sytuacji w jakiej nadawca podejmuje decyzję o
 
sformułowaniu terrorystycznego komunikatu perswazyjnego, w tym także
 
jego stanu emocjonalnego, pozwala odbiorcy przyjąć odpowiednią postawę
 
wobec niego i jego problemów. Zrozumienie to obejmuje też pełną
 
identyfikację motywów podjęcia przez niego takiej decyzji.
 
Wśród kilku podstawowych źródeł współczesnego terroryzmu
 
wymienianych przez jego badaczy, jest sytuacja ekonomiczna panująca na
 
świecie, a przede wszystkim pogłębiający się podział na społeczeństwa
 
dobrobytu i społeczeństwa nędzy (Między innymi taki pogląd podziela
 
N.Chomsky. [Por.:1]). Rozpowszechnienie się w ostatniej dekadzie XX
 
wieku tendencji rynkokratycznych nadało temu podziałowi szczególnego
 
charakteru. Nasilenie tych tendencji nastąpiło w czwartej dekadzie XX wieku
 
na fali załamania się technokratyzmu i keysowskiego modelu gospodarki
 
wolnorynkowej. Tendencje te niosły ze sobą przede wszystkim:
 
absolutyzację wartości rynkowych i wartości ekonomicznych, którym
 
towarzyszyły próby upodmiotowienia rynku, uniwersalizacje praw i
 
mechanizmów rynkowych, w następstwie której zaczęły one przenikać cały
 
obszar życia społecznego, uniwersalizację nauk ekonomicznych jako
 
zdolnych do kompetentnego wypowiadania się na tematy dotyczące
 
człowieka i społeczeństwa [Por.: 2:63-69].
 
Przede wszystkim spopularyzowane przez rynkokratyzm wartości
 
ekonomiczne i wartości rynkowe zdominowały cały świat. Dobrobyt i sukces
 
gospodarczy stały się celami globalnymi, a ich realizacja uzyskała najwyższy
 
priorytet. Wartości te uzyskały też wymiar uniwersalnego i wyjątkowo
 
czytelnego kryterium oceny mobilności cywilizacyjnej narodów i
 
społeczeństw. Statystyczne wskaźniki sukcesu takie jak wskaźnik PKB,
 
wskaźnik wzrostu gospodarczego, itd. bezwzględnie identyfikują tych, którzy
 
nie mają szans na dobrobyt, a więc nieudaczników, którzy, zgodnie z zasadą
 
"sprawiedliwości rynkowej", porażkę zawdzięczają tylko sobie. Skazani na
 
przeżywanie własnej klęski w osamotnieniu, bez szans i bez alternatywy
 
uczestniczą (dzięki mediom) jedynie jako obserwatorzy w konsumpcji
 
dobrobytu innych. Świadomość własnej, pogłębiającej się nędzy,
 
świadomość osamotnienia w dramatycznych próbach jej przezwyciężenia,
 
świadomość nieuchronności rynkokratycznego porządku świata i
 
bezwzględności obowiązujących na nim praw, wszystko to staje się źródłem
 
potężnej frustracji. Podejmują więc walkę o, jak to sformułował
 
G. MacPherson "prawo do niewykluczania z dostępu" do odpowiedniej,
 
godnej człowieka, jakości życia, a także do odpowiednio wysokiego poziomu
 
konsumpcji [Por.: 3:133, 4:33]. W rynkokratycznym porządku
 
aksjologicznym ubóstwo ekonomiczne nie daje jednostce możliwości
 
realizacji własnego człowieczeństwa. M.Klein, autorka znanej książki "No
 
logo", w której poddaje analizie współczesną światową strefę biedy,
 
 
Jakób Daszkiewicz. Rynkokratyczne źródła współczesnego terroryzmu
 
53
 
stwierdza, że główną przyczyną jej postępującej cywilizacyjnej degradacji
 
jest potworne bezrobocie. Brak pracy i związany z nim brak pieniędzy to
 
zagrożenie śmiercią nie tylko cywilizacyjną, ale także biologiczną [Por.: 5:7].
 
W porządku rynkokratycznym nastąpiło utowarowienie życia ludzkiego.
 
Rynkokratyzm wpłynął też, jak zauważył to J.Rifkin, na diametralną
 
zmianę charakteru relacji międzyludzkich [Por.: 6:155]. Rozprzestrzeniające
 
się na całe obszar życia społecznego prawa i mechanizmy rynkowe
 
doprowadziły do komercjalizacji stosunków międzyludzkich i nadały
 
relacjom interpersonalnym transakcyjny charakter. Wszystko można kupić, a
 
życie to gigantyczny rynek, na którym obowiązują prawa podaży i popytu. W
 
wyniku tych procesów nastąpiło utowarowienie człowieka. Obdarty
 
ostatecznie z sacrum, pozbawiony godności i prawa do zbawienia tym łatwiej
 
może stać się "materiałem" do wyprodukowania dramatycznego
 
(bestialskiego) efektu perswazyjnego w desperackiej komunikacji ze
 
światem.
 
Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że rynkokratyzm
 
dał czytelny sygnał uczestnikom komunikacji terrorystycznej, że
 
uprzedmiotowienie człowieka jest integralnym elementem postępu
 
cywilizacyjnego realizowanego przez decydenckie społeczeństwa dobrobytu.
 
Terroryzm wykorzystuje ten sygnał do legitymizacji własnych działań.
 
Warunki jakie stwarza rynkokratyzm mają też określony wpływ na
 
charakter współczesnej komunikacji terrorystycznej. Przede wszystkim to
 
głównie rynek wylansował perswazyjną funkcję komunikacji i swoją
 
codzienną praktyka udawadnia jej niesamowitą skuteczność. Wypracował nie
 
tylko specyficzny język przekazu ale też model jego percepcji, który
 
rozpowszechniony wśród miliardów odbiorców tworzy potężny
 
interkulturowy kanał obiegu informacji dostępny praktycznie dla każdego.
 
To rynek też poszukując coraz to nowych środków perswazji sięga po środki
 
drastyczne, nie zawsze zgodne z zasadami prawa czy etyki. Dobrym tutaj
 
przykładem może być działalność reklamowa Toscaniego (Interesujące są
 
tutaj poglądy Toscaniego na temat środków, jakimi winna dysponować
 
reklama i ocena własnych eksperymentów w tej dziedzinie [Zob.: 7]). To
 
wreszcie rynek dążąc do jak największego umasowienia odbiorcy
 
komunikacji marketingowej wykorzystuje wszystkie media elektroniczne.
 
Zwraca też uwagę na aranżację komunikatu, którą powierza fachowcom.
 
Chodzi przecież o maksymalizację wrażenia, które także w komunikacie
 
terrorystycznym ma pierwszorzędne znaczenie.
 
Znajomość tych rynkokratycznych źródeł komunikacji terrorystycznej
 
pozwoli w większym stopniu zbliżyć się do pełnego zrozumienia jej
 
nadawcy. Unikniemy w ten sposób sądów powierzchownych, pochopnych i
 
przez to często niesprawiedliwych. Terroryzm jest bez wątpienia złem, które
 
musi być zauważone, ale rodzi go inne zło, które wymaga równej uwagi.
 
 
Українська полоністика. Випуск 2. Історико-філософські дослідження
 
54
 
Zdrowy rozsądek podpowiada, że dopiero likwidacja tego zła jest w stanie
 
przywrócić komunikacji międzyludzkiej normalny charakter, pozwoli, jak
 
pisał J.Stewart, zburzyć mury i zbudować mosty [Por.: 8:55].
 
Список використаних джерел та літератури
 
1. Chomsky N. Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny. – Wrocław, 2000.
 
2. Daszkiewicz J. Globalizacja a społeczeństwo rynkokratyczne // Globalizacja i
 
regionalizacja gospodarki. – Rzeszow-Polańczyk, 2001.
 
3. MacPherson G. Democratic Theory // Essays in Retrieval. – Oxford, 1973.
 
4. Jan Paweł II. Centesimus annus . – Wrocław, 1991.
 
5. Kuźmicz M. Noami Klein. Inteligentna złość // Wysokie Obcasy. – 2004. – 24
 
kwietnia.
 
6. Rifkin J. Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za
 
każdą chwilę. – Wrocław, 2003.
 
7. Toscani O. Reklama uśmiechnięte ścierwo. – Paryż, 1995. – S. 38-58.
 
8. Stewart J. Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami // Mosty zamiast
 
murow. O komunikowaniu się między ludźmi / Red. J. Stewart. – Warszawa,
 
2000.
 
J. Daszkiewicz. Rynkokratyczne źródła współczesnego terroryzmu.
 
Artykuł przedstawia rynkokratyczne źrodła współczenego terroryzmu.
 
Zagadnienie jest omawiane w świetle teorii komunikacji, co pozwala
 
przedstawić sposoby zwalczania tego zjawiska.
 
Dashkevich J. The Economic Sources of the Contemporary Terrorism.
 
The article analyses the economic sources of the contemporary terrorism. On
 
the basis of communication theory principles the causes of terrorism and the
 
means of overcoming it are considered.
 _________________ JerzyS
 
"Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn."
 
Arystoteles
                 
                 |