Warsztat Wielkiego Brata
Spis treści:
Wstęp
1. ESRP
1.1. Chronologia
1.2. Projekty w ramach PASR
2. AFSJ
2.1. Tampere 1 i 2
2.2. Haga
2.3. Sztokholm
3. LI - Lawful Interception
4. FP7 Security
4.1. Projekty w ramach FP Security
5. PPBW
"Warsztat Wielkiego Brata" to ten obszar działalności UE (choć nie tylko, ale wolałem ograniczyć to do naszego podwórka) w którym ma miejsce opracowywanie technologii i narzędzi nadzoru, a także projektowanie prawa i przepisów mających wprowadzić je w życie. Interesują mnie tutaj działania wprowadzające kompatybilne i skalowalne rozwiązania w różnych obszarach, które mogą zostać scalone w europejski panoptykon.
Problemem, który poruszyłem w tym temacie, zajmuje się Ben Hayes ze Statewatch. Jest on autorem dwóch bardzo ciekawych raportów: “Arming Big Broter” i “NeoConOpiticon”.
Arming Big Brother http://www.statewatch.org/analyses/bigbrother.pdf
Cytat: |
Ten raport Statewatch-TNI bada rozwój kompleksu bezpieczeństwo-przemysłowego w Europie a w szczególności rozwój ESRP - Europejskiego programu badawczego nad bezpieczeństwem. Powołany przez kompleks wojskowo-przemysłowy, kompleks bezpieczeństwo-przemysłowy stanowi połączenie bezpieczeństwa zewnętrznego(wojsko) i wewnętrznego(służby bezpieczeństwa) oraz egzekwowania prawa.
ESRP jest wynikiem lobbingu, powołanej w 2003.r "Grupy Osobistości" (GOP - Group of Personalities) składającej się z urzędników UE i największych firm w branży uzbrojenia i IT. Motywy GOP były proste: tracą oni na rzecz swoich konkurentów w USA, ponieważ rząd USA dotuje własne sektory, zajmujące się badaniami nad bezpieczeństwem, miliardami dolarów rocznie. Grupa Osobowości rekomendowała, by UE dostosowała swój poziom finansowania, tak, by zapewnić "równe szanse". Komisja Europejska zobowiązała się spełnić te prośby. Zapewniło to GOP zyski i wpływ nie tylko na badania ale i na politykę bezpieczeństwa.
Mnóstwo lokalnych i globalnych systemów nadzoru; wprowadzenie identyfikatorów biometrycznych; RFID; elektronicznego znakowania i monitorowania satelitarnego; broni niezabijających; paramilitarnego sprzętu służącego porządkowi publicznemu i zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz militaryzacji kontroli granicznej - postęp technologiczny w egzekwowaniu prawa często wywołuje bezkrytyczną zgodę, ale rzadko technologie te są neutralne, zarówno w stosowaniu jak i w skutkach. Organizacje wojskowe zdominowały badania i rozwój w tych dziedzinach pod hasłem technologii "podwójnego zastosowania", unikając ograniczeń i kontrowersji handlu bronią. Jutrzejsze technologie kontroli, szybko staną się dzisiejszą koniecznością polityczną.
|
W skrócie:
http://www.tni.org/reports/militarism/bigbrosummary.pdf
NeoConOpticon http://www.statewatch.org/analyses/neoconopticon-report.pdf
Cytat: |
Raport "Arming Big Brother" nakreślał wiele obaw związanych z ESRP, włączając w to ukryte zagrożenie, dla wolności obywatelskiej i praw fundamentalnych, powodowane przez unijne "badania" w dziedzinie inwigilacji i innych technologi bezpieczeństwa. Raport był również bardzo krytyczny wobec korporacyjnego wpływu na ESRP i ostrzegał przed różnymi niebezpieczeństwami w dążeniach kompleksu bezpieczeństwo-przemysłowego w Europie.
Ten raport zawiera nowe badania, ukazujące jak ESRP jest w dalszym ciągu kształtowany przez partykularne interesy i międzynarodowe korporacje związane z obronnością i bezpieczeństwem. Technicznie, ESRP w dużym stopniu koncentruje się na zastosowaniu technologii związanych z bezpieczeństwem (a nie na badaniach) i jest coraz bardziej dostosowany do polityki UE w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (JHA, trzeci filar), bezpieczeństwa i obrony zewnętrznej (CFSP, drugi filar)
Raport składa się z dwóch istotnych części. Pierwsza, ponownie opisuje rozwój ESRP. Pokazuje, że projekt ESRP został zlecony korporacjom, które mają największe korzyści z jego realizacji. Druga część, skupia się na wprowadzaniu ESRP i szerszej konsolidacji unijnego kompleksu bezpieczeństwo-przemysłowego. Rozpatruje rolę odgrywaną przez konkretne podmioty i relacje pomiędzy konkretnymi projektami a unijnymi środkami politycznymi. Raport ten analizuje wszystkie 95 projektów sfinansowanych dotychczas w ramach ESRP (do 2008r.) i zwraca uwagę na kilka tysięcy projektów z innych programów tematycznych. Z oszałamiającej listy kontraktów, akronimów i polityk UE wyłania się obraz szybkiego postępu potężnego, nowego, "interoperacyjnego" systemu inwigilacji, który znajdzie zastosowanie w celach cywilnych, komercyjnych, policyjnych, obrony i bezpieczeństwa. |
W skrócie:
http://www.tni.org/docs/200909251315503735.pdf
1. ESRP - EU Security Research Programme
Europejski program badań nad bezpieczeństwem
Na podstawie "NeoConOpticon - summary" Ben Hayes 2009; "Arming Big Brother" Ben Hayes 2006
System zaprojektowany przez lobbystów dla lobbystów
W celu zwiększenia europejskiego "bezpieczeństwa", ESRP ma wyraźne zadanie wspierania rozwoju dochodowego i konkurencyjnego w skali globalnej przemysłu "bezpieczeństwa wewnętrznego" w Europie. Wywołało to konflikt interesów w samym sersu ESRP, wynikający z niemożliwości oddzielenia od siebie rozwijania i wprowadzania programu badań nad bezpieczeństwem. Poprzez tworzenie wielu "platform udziałowców" składających się ze "stron podaży i popytu" technologii bezpieczeństwa (odpowiednio: korporacji i agencji rządowych), UE skutecznie przekazała projektowanie programu badań bezpieczeństwa, największym w Europie wykonawcom w branży obrony i IT oraz innym prywatnym podmiotom, dając im możliwość kształtowania priorytetów ESRP i corocznego składania wniosków oraz ubiegania się o pieniądze.
Giganci obrony i wojskowe instytuty badawcze na kluczowych stanowiskach doradczych
ESRIF jest obecnie platformą multiudziałowców, zrzeszającą strony podaży i popytu rynku bezpieczeństwa wewnętrznego, w celu opracowania planu dla przyszłych technologii bezpieczeństwa (opublikowany we wrześniu 2009 roku). ESRIF składa się z 11 grup roboczych, komisji plenarnej i 660 konsultantów, z których dwie trzecie pochodzą z prywatnego sektora bezpieczeństwa. Do rdzenia międzynarodowych kontrahentów w dziedzinie obrony należą m.in. EADS, Finmeccanica, Thales, Sagem i grupa lobbingowa ASD (the AeroSpace and Defence Industries Association of Europe), oraz wojskowe instytuty badawcze (m.in. holenderskie TNO i szwajcarskie FOI), zajmują oni kluczowe miejsca w strukturze ESRIF.
Sektor obronny zarabia na kontraktach badawczych
Z pośród 85 kontraktów badawczych nad bezpieczeństwem zawartych do 2008 roku i wartych około 210 mln euro, 40 projektów (47%) było prowadzonych przez korporacje, których działalność skupia się na sektorze obronnym.
Pięć głównych misji, jeden program high-tech
Obecny program dla badań nad bezpieczeństwem w ramach FP7, został stworzony przez ESRAB - poprzednika ESRIF. W programie zdefiniowano pięć głównych "pól badawczych" europejskiego R&D: "bezpieczeństwo graniczne", "ochrona przed terroryzmem i przestępczością zorganizowaną", "ochrona istotnej infrastruktury", "przywracanie bezpieczeństwa w wypadku kryzysu", "integracja łączność i interoperacyjność". Dla każdej z tych dziedzin program R&D jest uderzająco podobny: wprowadzać możliwości dozoru, używając każdej dostępnej na rynku technologii nadzoru; wprowadzać protokoły kontroli tożsamości i uwierzytelnienia, bazujące na systemach biometrycznych; wdrażać całą gamę technologii i technik detekcji w każdym punkcie kontroli; używać zaawansowanych systemów komunikacji, by zapewnić funkcjonariuszom organów ścigania dokładne rozeznanie; używać profilowania, data mining, analizy zachowania do identyfikacji podejrzanych osób; używać oceny i modelowania ryzyka, by przewidywać (i łagodzić[mitigate]) ludzkie zachowanie; zapewniać szybkie reagowanie na incydenty; wtedy interweniować, aby zneutralizować zagrożenie, automatycznie w miarę możliwości. W końcu, zapewnić interoperacyjność wszystkich systemów, by można było ich używać w wielu przypadkach.
Badanie zabezpieczające, rozszerzanie ESRP
Cele ESRP ukazują nadreprezentację partykularnych interesów w zarządzaniu ESRP. Coroczne wezwania do składania propozycji na projekty, sprzyjają wyścigowi zaawansowanych technicznie, wysokobudżetowych rozwiązań. Programowi FP7 zostało przydzielone 200 mln euro rocznie na badania przestrzeni powietrznej, które obejmują ważne elementy bezpieczeństwa i ustanawiają przyszłe linie budżetowe ochrony infrastruktury krytycznej, tzw. "zarządzanie migracją", badania nad bezpieczeństwem IT i anty-terroryzmem. "Badania bezpieczeństwa" dotyczą także innych obszarów tematycznych FP7 - żywności, energii, transportu, technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nanotechnologii i środowiska, tj. bezpieczeństwa żywności, bezpieczeństwa energetycznego, bezpieczeństwa transportu itd.
Technologie towarzyszące ESRP mogą powodować konflikt z podstawowymi prawami
ESRP wspiera rozwój całej gamy technologii, która w zamyśle wspiera kontrolę rządu nad prawami jednostki, może to powodować systematyczne naruszanie podstawowych praw. Systemy te, zawierają technologie inwigilacji i profilowania dające ogromne możliwości zbierania i analizy danych osobowych w celach egzekwowania prawa, systemy automatycznego namierzania oraz satelitarnej i lotniczej inwigilacji. Użytkowanie, tych zaawansowanych systemów nadzoru, może być potencjalnie wszechstronne i wszechobecne, od egzekwowania prawa, przez obserwację środowiska, do obserwacji planety; od kontroli granicznej, przez kontrolę tłumu, do kontroli ruchu.
Obsesja inwigilacji i kontroli granic
ESRP skupia się wokół zaawansowanych systemów nadzoru i kontroli granicznej. Na przykład projekt TALOS[FP7], wart 20 mln euro, ma opracować i przetestować w terenie "mobilne, modularne, skalowalne, autonomiczne i adaptacyjne systemy do ochrony granic europejskich" używając w tym celu powietrznych i naziemnych bezzałogowych pojazdów, nadzorowanych przez centralę dowodzenia. Według tego projektu, te specjalnie przystosowane roboty bojowe "podejmą odpowiednie działania przeciw nielegalnym działaniom, niemal autonomicznie, nadzorowane przez służbę obrony granic". Inny projekt, z budżetem 30 mln euro, to STABORSEC[PASR'06] (standardy dla wzmocnienia ochrony granic), rekomenduje on nie mniej jak 20 technologii detekcji, nadzoru i biometrii, do standaryzacji na poziomie UE. Projekt OPERAMAR[FP7] skupiający się na "interoperacyjności europejskich i krajowych środków kontroli na morzu". WIMA2[FP7] - projekt nad "powietrznym nadzorem szerokich obszarów morskich". EFFISEC[FP7] - którego zadaniem jest opracowanie "skutecznych, zintegrowanych punktów kontrolnych bezpieczeństwa lądu, granic i portów". Głównymi wykonawcami są Sagem, Thales Group i Finmeccanica.
ESRP wspiera systemy identyfikacji biometrycznej
Europejski nakaz zbierania, przechowywania i włączania danych biometrycznych do dokumentów podróżnych, również jest wspierany przez wiele projektów "badań nad bezpieczeństwem". Rozwój biometrycznych systemów identyfikacji, został przekazany w ręce firm i grup lobbystów promujących infrastrukturę technologiczną. Wśród głównych wykonawców, licznych projektów badawczo-rozwojowych UE w dziedzinie biometrycznych systemów identyfikacji, znajduje się EBF - przykrywka dla grupy dostawców "których wspólnym celem, jest ustanowienie UE liderem w biometrii, poprzez znoszenie barier w adaptacji tych technologii".
Finansowanie europejskiego wyścigu kosmicznego: Galileo i Kopernikus
Międzynarodowe korporacje odgrywają dużą rolę w programach Galileo(europejski GPS i system śledzenia satelitów) i Kopernikus(europejski system obserwacji Ziemi). Galileo był okrzyknięty pierwszym, cywilnym systemem GPS, lecz cele wojskowe grają teraz główną rolę w jego rozwoju i wdrażaniu. Kopernikus rozpoczął swoją działalność jako europejski GMES, lecz jego zakres był również często rozszerzany, tak by pokryć dziedziny wojskowe. Wśród głównych beneficjentów wykonawców programu kosmicznego, znajdują się dwa największe europejskie podmioty przemysłu kosmicznego: EADS i Thales Alenia Space.
Program-przykrywka dla bezzałogowych pojazdów powietrznych - "dronów"
UE sfinansowała także program mający na celu wprowadzenie UAVów (bezzałogowych pojazdów latających) dla wojska, instytucji egzekwujących prawo i zastosowań cywilnych. Ponad kilkanaście projektów i badań nad rozwojem i wdrażaniem systemów UAV, zostało zleconych przez UE, pomimo obecnego zakazu ich używania w europejskiej przestrzeni powietrznej i pomimo braku publicznej debaty nad ich wprowadzeniem. Główne podmioty uczestniczące w projektach UAV: Israel Aerospace Industries, Dassault Aviation, Thales, EADS i Boeing.
Przewaga izraelskich ekspertów ds. bezpieczeństwa w ESRP
Izrael, który na podstawie 2000 Cooperation Agreement bierze udział w programach badawczych, również uczestniczy w ESRP. Z 46 kontraktów na badania bezpieczeństwa przyznanych w pierwszym roku FP7, izraelskie podmioty uczestniczą w dziesięciu projektach, kierując czterema z nich. Biuro antyterrorystyczne (CBT) Rady Bezpieczeństwa Narodowego Izraela, zasiadło w ESRIF, podczas gdy Izraelskie Siły Wojskowe (IDF), Uniwersytet w Tel Avivie i izraelskie służby ratunkowe[emergency services] są wśród ekspertów bezpieczeństwa doradzających ESRIF.
Od terroryzmu do zmian klimatu - poszerzanie koncepcji bezpieczeństwa
"Sekurtyzacja ojczystej" polityki europejskiej w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (JHA) oraz obszarów bezpieczeństwa, łączy się z rozrastającą się koncepcją bezpieczeństwa "narodowego" (unijnego), obejmującą teraz wszystko, od antyterroryzmu do "zagrożenia" powodowanego przez zmiany klimatu, przestępczość zorganizowaną i pandemie. Raport porównuje podobieństwa pomiędzy niedawnymi strategiami bezpieczeństwa narodowego Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii z unijnym strategiami bezpieczeństwa z lat 2003 i 2008, zauważyć można jak szybko te wszystkie narodowe definicje bezpieczeństwa wewnętrznego, zdominowały zachodnie kręgi polityczne. Może to oznaczać, permanentną "wojnę z terroryzmem".
Integracja unijnych ciał ds. bezpieczeństwa i obronności.
Zaawansowane strategie opracowane dla ułatwienia walki z terroryzmem, kontroli i nadzoru granic, zarządzania kryzysowego, utrzymywania pokoju i inne techniki zarządzania są, coraz bardziej powiązane ze strategiami i technologiami wojennymi. To przesunięcie wiąże się ze wzrostem zaangażowania technologii i personelu wojskowego do egzekwowania prawa i zapewnienia bezpieczeństwa; zwiększaniem udziału przemysłu wojskowego w bezpieczeństwie wewnętrznym; poszerzaniem kompetencji agencji bezpieczeństwa i obrony w 21-tym wieku. Raport przewiduje postęp w integracji EDA i ESRP oraz większą konwergencję siły, w formie zintegrowanych struktur bezpieczeństwa i obrony w UE.
Całkowita Dominacja - nowy model europejskiego bezpieczeństwa?
Raport stwierdza, że pomimo nierzadko skromnych intencji europejskich "badań" nad integracją terytorialną, powietrzną, morską, kosmiczną w cybernetyczny system nadzoru, bezpieczeństwo UE i jej polityka R&D zlewa się w zaawansowany plan nowego rodzaju bezpieczeństwa. Przewiduje przyszły świat czerwonych i zielonych stref; granic zewnętrznych kontrolowanych przez wojsko i wnętrza nadzorowanego przez ogromną sieć fizycznych i wirtualnych punktów kontrolnych; miejsca publiczne, mikro-państwa i "mega zdarzenia" nadzorowane przez zaawansowane systemy nadzoru i siły szybkiego reagowania; zwiększającą się integrację funkcji obrony i bezpieczeństwa w unii i poza nią.
1.1. Chronologia ESRP
- 1993r. listopad - Traktat z Mastricht ustanawia drugi(CFSP) i trzeci(JHA) filar UE
- 1999r. czerwiec - Traktat Amsterdamski. Wprowadzenie ESDP i AFSJ
- 1999r. grudzień - UE zgadza się na utworzenie 50-60 tysięcznych Sił Szybkiego Reagowania
- 2001r. luty - Traktat Nicejski. Wprowadzenie możliwości "zarządzania kryzysowego" do ESDP
- 2001r. czerwiec - Zaczyna pracować Europejskie Dowództwo Wojskowe [EU Military Staff]
- 2001r. lipiec - Rozpoczyna działalność Europejska Grupa Doradcza Przestrzeni Powietrznej; Publikacja "Strategicznego przeglądu przestrzeni powietrznej dla 21-go wieku" (raport "STAR 21")
ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/era/docs/report_star21_en.pdf; pojawia się koncepcja ESRP
- 2003r. styczeń - Pierwsza misja zarządzania kryzysowego UE (Bośnia i Hercegowina)
- 2003r. luty - Wchodzi Traktat Nicejski
- 2003r. marzec - Pierwsza misja wojskowa UE w Macedonii
- 2003r. październik - UE zwołuje GoP ma ona służyć nadzorowaniu prac nad ESRP
- 2003r. grudzień - Adaptacja strategii bezpieczeństwa UE "Bezpieczna Europa w lepszym świecie"
http://www.ukie.gov.pl/HLP/mointintgr.ns.....2.pdf?Open
- 2004r. marzec - Publikacja raportu GoP "Badania dla bezpiecznej Europy" (Research for a secure Europe)
http://www.src09.se/upload/External%20Documents/gop_en.pdf
- 2004r. czerwiec - Podpisanie konstytucji europejskiej, zobowiązanie państw członkowskich do stopniowej poprawy zdolności wojskowych.
- 2004r. lipiec - Porozumienie w sprawie EDA
- 2004r. wrzesień - Komisja rozpoczyna PASR na lata 2004-2006 (budżet: 65 mln euro, projektów:39);
- 2004r. listopad - GoP w "Security Research - The Next Sep" (http://ec.europa.eu/enterprise/security/.....eps_en.pdf) rekomenduje między innymi: połączenie badań cywilnych i wojskowych, powołanie ESRAB, uruchomienie ESRP, włączenie ESRP do FP7; Konferencja Komitetu Potencjału Wojskowego uzgodniła powstanie "grup bojowych"
- 2005r. kwiecień - Ustanowienie ESRAB
- 2005r. grudzień - wystrzelenie z Kazachstanu satelity Galileo
- 2006r. styczeń - powstaje EGF
- 2006r. luty - SRC'06 (I)
- 2006r. wrzesień - ESRAB publikuje raport "Meeting the challenge: the European Security Research Agenda" określający priorytety dla siódmego programu ramowego FP7 na lata 2007-2013
http://www.src09.se/upload/External%20Documents/esrab_report_en.pdf
- 2006r. grudzień - koniec PASR
- 2007r. marzec - ESRP staje się częścią FP7 z budżetem 1 mld euro; na SRC'07 (II) zaproponowano stworzenie ESRIF kontynuującej politykę GoP i ESRAB, ale w szerszym zakresie. ESRIF ma wyjść poza FP7, tworząc (do 2009) 20-to letnią politykę badań i rozwoju technologicznego nad bezpieczeństwem.
- 2008r. maj - utworzono EOS (koncepcja wywodzi się z ESRAB) dzielący poglądy zawarte w ESRP. Jest to formalna, potężna grupa lobbystów.
- 2008r. wrzesień - SRC'08 (III) (mi.in prezentacja PPBW) http://www.pk.gov.pl/upload_doc/000001154.doc; powstaje ESRIF i publikuje "Intermediate ESRIF report" (http://www.esrif.eu/documents/intermediate_report.pdf)
- 2009r. wrzesień - SRC'09 (IV), ESRIF publikuje raport "Final ESRIF report"
(http://www.esrif.eu/documents/final_report_executive_summary.pdf)
Akronimy:
AFSJ - European Area of Freedom, Justice and Security - Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
CFSP - Common Foreign and Security Policy - wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
EBF - European Biometrics Forum - Europejskie Forum Biometryczne
EDA - European Defence Agency - Europejska Agencja Obrony
EGF - European Gendarmerie Force - Europejskie Siły Żandarmeryjne
EOS - European Organisation for Security - Europejska Organizacja na rzecz Bezpieczeństwa
ESDP - European Security and Defence Policy - europejska polityka bezpieczeństwa i obrony (w ramach CFSP)
ESRAB - European Security Research Advisory Board - Rada Doradcza Europejskich Badań nad Bezpieczeństwem
ESRIF - European Security Research and Innovation Forum - Europejskie Forum Innowacji i Badań nad Bezpieczeństwem
ESRP - European Security Research Programme - europejski program badań nad bezpieczeństwem
FP7 - 7-th Framework Programme - siódmy program ramowy
GMES - Global Monitoring Environmental Security - Globalny Monitoring Bezpieczeństwa Środowiska
GoP - Group of Personalities - Grupa Osobowości
JHA - Justice and Home Affairs (obecnie PJCC) - współpraca w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
PASR - Preparatory Action for Security Research - akcja przygotowawcza badań nad bezpieczeństwem
PJCC - Police and Judicial Co-operation in Criminal Matters - Współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
PPBW - Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego
R&D - Research and Development - Unijny program Badań i Rozwoju
SRC - European Conference on Security Research - Europejska Konferencja na temat Badań nad Bezpieczeństwem
UAV - Unmanned Aerial Veihicle - Bezzałogowy Pojazd Latający
1.2. Projekty w ramach PASR http://cordis.europa.eu/fp7/security/pasr-project-leaflets_en.html
PASR 2004
- ASTRO+
Advanced Space Technologies to Support Security
Operations
- CRIMSON
The Crisis Simulation System
- ESSTRT
European Security: High Level Study on Threads
Responses and Relevant Technologies
- GEOCREW
Study on Geodata an Crisis Early Warning Situation
Awareness
- IMPACT
Innovative Measures for Protection Against CBRN
Terrorism
- ISCAPS
Integrated Surveillance of Crowded Areas for Public
Security
- SENTRE
Security Network for Technological Research in
Europe
- SUPHICE
Secure Unplanned Provisioning of High Integrity
Communications
- TERASEC
Active Terahertz Imaging for Security
- TIARA
Treatment Initiatives after Radiological Accidents
- VITA
Vital Infrastructures Threats and Assurance
PASR 2005
- BS - UAV
Border Surveillance – UAV
- HITS/ISAC
Highway to Security: Interoperability for Situation
Awareness and Crisis Management
- MARIUS
Mobile Autonomous Reactive Information System for
Urgency Situations
- PALMA
Protection of Airliners against Manpads Attacks
- PATIN
Protection of Air Transportation and Infrastructure
- PETRA.NET
Network for the Promotion, Enhancement and Take-
Up of Security Research Activities
- PRISE
Privacy Enhancing Shaping of Security Research and
Technology - A Participatory Approach to Develop
Acceptable and Accepted Principles for European
Security Industries and Policies
- PROBANT
People Real-Time Observation in Buildings:
Assessment of New Technologies in Support of
Surveillance and Intervention Operations
- ROBIN
Open Robust Infrastructures
- SECCONDD
Secure Container Data Device Standardisation
- SOBCAH
Surveillance of Boarder Coastlines and Harbours
- TRIPS
Transport Infrastructures Protection System
- USE IT
User Supplier European Network for Information
Technology Security
PASR 2006
- AEROBACTICS
Assessment of the quantity, identity, viability, origin
and dispersion of airborne micro-organisms for
application in crisis management tools
- BIOTESTING EUROPE
Towards a network for testing and certification of
biometric components and systems
- BIO3R
Bioterrorism resilience, research, reaction-supporting
activity promoting co-operation to assess the bio threat
and organise a collective and comprehensive response
for EU society and citizens bio security
- BODE
Biological optical detection experiment
- CITRINE
Common intelligence and traceability for rescue and
identification operations
- EUROCOP
The pedestrian police officer
- GATE
Next generation anti-terrorism financing (ATF)
methods
- HAMLeT
Hazardous material Localisation & person tracking
- ISOTREX
Integrated system for on-line trace explosives
detection in solid and vapour state
- I-TRACS
Counter-terrorism identification and advanced tracking
system using the analysis of communication, financial
and travel data
- SecureSME
Supporting security field SMEs in preparing RTD
projects
- STABORSEC
Standards for border security enhancement
- STACCATO
Stakeholder platform for supply chain mapping,
market conditions analysis and techniques
opportunities
- WATERSAFE
On-line monitoring of drinking water for public
security from deliberate or accidental contamination
- WINTSEC
Wireless Interoperability for Security
23 projekty z 39 były kierowane przez firmy, które przede wszystkim służą sektorowi obronnemu. Oprócz projektów w ramach PASR, UE prowadziła w latach 1998-2006, zorientowane na bezpieczeństwo, projekty w ramach Programów Badawczych Unii Europejskiej. W ramach FP5(1998-2002) 8% podmiotów partycypujących w badaniach, było organizacjami wojskowymi. W raporcie dla Parlamentu Europejskiego, Didier Bigo i Julien Jeandesboz szacowali, że do końca 2006 roku w ramach FP6(2002-2006) przeprowadzono 170 projektów odnoszących się pośrednio lub bezpośrednio do tematów i priorytetów GoP i Komisji Europejskiej. Zebrawszy razem projekty PASR i FP6, do końca 2006 roku UE przeprowadziło przynajmniej 50 projektów związanych z kwestią nadzoru. Program FP7 na lata 2007-2013, z budżetem 51 mld euro, jest już włściwie połączeniem PASR i programów ramowych. 46 projektom związanym z bezpieczeństwem, przyznano łączny bużet 156 mln euro, 17 z nich jest prowadzonych przez organizacje działające w sektorze obrony.
2. Od Tampere do Sztokholmu czyli
Ustanawianie "Obszaru wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości"
(ang. European Area of Freedom, Justice and Security, AFSJ)
Za Wikipedią
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Obszar_Wolno%C5%9Bci,_Bezpiecze%C5%84stwa_i_Sprawiedliwo%C5%9Bci): Cytat: |
Obszar Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości to główny obszar działań jaki realizuje Unia Europejska w swojej polityce wewnętrznej, czyli kwestie dotyczące obywatelstwa UE, mobilności obywateli, a także azylu i imigracji, polityki wizowej, ochrony granic zewnętrznych UE oraz ścisłej współpracy pomiędzy policją oraz władzami sądowymi i celnymi poszczególnych krajów. Realizowane są one głównie w III filarze, jednakże po traktacie amsterdamskim część została przeniesiona do I filaru.
Cele:
1. realizacja Karty Praw Podstawowych
2. poszanowanie systemów prawnych państw członkowskich
3. zapewnienie swobody podróżowania i przemieszczania się
4. walka z przestępczością zorganizowaną (handel narkotykami, handel bronią, handel kradzionymi samochodami)
5. walka z korupcją
6. walka z rasizmem
7. walka z seksualnym wykorzystywaniem dzieci
8. walka z terroryzmem
9. walka z ksenofobią
Działania:
1. współpraca policyjna
2. współpraca sądowa w sprawach cywilnych i karnych
3. współpraca celna
Efekty:
1. Zasada wzajemnego uznania
2. Europejski Nakaz Aresztowania
3. Grotius (Unia Europejska)
4. Grotius II (Unia Europejska)
5. Falcone (Unia Europejska)
6. Eurojust
7. Europol |
Stopniowe wprowadzanie tego obszaru zostało uznane za cel Unii Europejskiej w Traktacie Amsterdamskim (1997r.) (
http://eur-lex.europa.eu/pl/treaties/dat/11997D/word/11997D.doc):
"
ZDECYDOWANI ułatwić swobodny przepływ osób, przy zapewnieniu bezpieczeństwa swym narodom, poprzez ustanowienie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, zgodnie z postanowieniami niniejszego Traktatu."
Część pierwsza zmiany rzeczowe Art.1 pkt.3 akapit 2
"
utrzymanie i rozwijanie Unii jako przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w której zagwarantowana jest swoboda przepływu osób, w powiązaniu z właściwymi środkami w odniesieniu do kontroli granic zewnętrznych, azylu, imigracji oraz zapobiegania i zwalczania przestępczości;"
Część pierwsza zmiany rzeczowe Art.1 pkt.5 akapit 4
2.1. Tampere 1 i 2 (1999-2004)
W wielu miejscach, tego dokumentu, wylewane są żale na "ramy instytucjonalne", które nie pozwoliły na zrealizowanie programu z Tampere w całości. Na drodze stanęła narodowa suwerenność i mechanizmy które jej strzegły:
"
...ograniczenia procesu decyzyjnego i aktualnej sytuacji instytucjonalnej stanowiły
przeszkodę w skutecznej, szybkiej i przejrzystej realizacji niektórych zobowiązań
politycznych;
Mimo dobrej woli wykazywanej w podsumowaniu z Tampere, nie zawsze było
możliwe osiągnięcie porozumienia na szczeblu europejskim w celu przyjęcia
pewnych trudnych działań związanych z polityką narodowej suwerenności."
Wiele nadziei wiązano z Traktatem Konstytucyjnym, który miał się przyczynić do centralizacji i poszerzenia obszaru wspólnoty:
"
zdaniem Komisji, jednym z jego [TK] najważniejszych aspektów jest zniesienie przez ten traktat struktury Unii w formie „filarów” i rozszerzenie metody wspólnotowej na cały obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości"
"
Od czasu Rady Europejskiej w Tampere zrobiono już dużo, nawet jeśli pozostaje jeszcze dużo do zrobienia aby zakończyć budowę obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. W zmieniającym się świecie, aspiracje obywateli do pełnej swobody przemieszczania się i pełnej swobody działania oraz ich uzasadnione wymagania ścisłego przestrzegania praw podstawowych łączą się z silną potrzebą życia w środowisku zapewniającym im bezpieczeństwo. W celu spełnienia tych głównych oczekiwań, w rozszerzonej Unii Europejskiej zasadniczą sprawą staje się szybkie ostateczne przyjęcie i szybkie wejście w życie Traktatu Konstytucyjnego."
Na fali zamachów 911NY i 77Londyn prace nad Tampere przyspieszyły, zaczęto mówić o Tampere II na lata 2004-2009, który miał przynieść wiele rewolucyjnych zmian. Dokument który analizujemy w tym punkcie, pisany po zamachu w Madrycie, był nasycony takimi emocjami. Zaproponowano by Eurojust stał się euro-prokuraturą a Europol euro-policją. Ostrzegano: "
Przywrócenie zasady jednomyślności w przypadku postanowień podejmowanych większością kwalifikowaną w dziedzinie współpracy karnej w projekcie Traktatu Konstytucyjnego stanowiłoby regres, który mógłby tylko wpłynąć negatywnie na zdolność Unii do stawiania czoła wyzwaniom, jakimi są walka z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną". Proponowano "zasilanie w informacje i wzmacnianiu roli Europolu." przez państwa członkowskie, oraz by podobna współpraca obejmowała służby wywiadowcze.
2.2. Haga (2004-2009)
Emocje związane z zamachami stopniowo przygasły i program haski był już mniej ambitny. O ile Tampere II miał być ponadnarodowy, to Program Haski był raczej międzyrządowy. Wpłynęło również na to, odrzucenie Traktatu Konstytucyjnego w październiku 2004r. oraz niepewny los Traktatu Lizbońskiego.
2.3. Sztokholm(2009-2014?)
Przyjęcie tego programu jest jednym z celów szwedzkiej prezydencji
(http://www.se2009.eu). Program Sztokholmski, nabierze ostatecznego kształtu jesienią i zostanie przyjęty prawdopodobnie w grudniu 2009r. Jego los, będzie zależeć od losów Traktatu Lizbońskiego.
- styczeń 2007r. w Dreźnie powstaje z inicjatywy Niemiec, nieformalna grupa "Future Group", która ma zająć się przyszłością AFSJ. W jej skład wchodzą ministrowie spraw wewnętrznych Niemiec, Francji, Szwecji, Portugalii, Słowenii i Czech.
- 20-21 maj 2007r. Pojawia się raport z pierwszego spotkania Future Group (http://www.statewatch.org/news/2008/jul/eu-futures-may-report-2007.pdf)
- czerwiec 2008r. Future Group publikuje wynik swoich prac, raport "Freedom, Security, Privacy - European Home Affairs in an open world" (http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/08/st11/st11657.en08.pdf), który staje się przedmiotem krytyki organizacji na rzecz wolności obywatelskich (http://www.statewatch.org/analyses/the-shape-of-things-to-come.pdf) między innymi Amnesty International.
- czerwiec 2009r. pojawia się analiza i przyszłe priorytety dla AFSJ (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0262:FIN:PL:PDF)
- 15-17 lipca 2009r. na spotkaniu ministrów Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (JHA) przyjęto wstępnie projekt Programu Sztokholmskiego
Cytat: |
UE jako Wielki Brat: "Program sztokholmski" imc 06-03-2009 15:57
W tym roku ma zostać opracowany kolejny 5-letni plan Unii Europejskiej dotyczący
"Sprawiedliwości i spraw wewnętrznych".
Po wdrożeniu łamiących podstawowe prawa obywatelskie przepisów o retencji danych i nowych
bazach danych, stworzeniu agencji "Frontex" i "Europejskiego Programu Badań Bezpieczeństwa",
"harmonizacji" ustaw antyterrorystycznych krajów UE i objęciu nadzorem komunikacji w
internecie, Unia Europejska planuje wprowadzenie dalszych zmian zwiększających uprawnienia
władz i służb bezpieczeństwa w Europie.
Unijni ministrowie spraw wewnętrznych i sprawiedliwości mają się spotkac w tej sprawie w drugiej
połowie 2009 r., po przejęciu przez Szwecję przewodnictwa w UE by uzgodnić nowy, 5 letni plan
dzialań - tzw. "Program Sztokholmski", mający obowiązywać po wygaśnięciu planu haskiego z
2004 r.
Podwaliny "Programu Sztokholmskiego" stworzyła tzw. "Grupa przyszłości" (Future Group),
powołana w 2007 r. i złożona z ministrów z Niemiec, Francji, Szwecji, Portugalii, Słowenii i
Czech. Wyniki jej pracy opublikowano w kilkudziesięciostronicowym raporcie nt. współpracy
służb bezpieczeństwa krajów UE, zatytułowanym przewrotnie "Europejskie Sprawy wewnętrzne w
otwartym świecie" (http://www.bmi.bund.de/cae/servlet/contentblob/128608/publicationFile/8329/
European_home_Affairs_executive_summary_en.pdf) i zawierającym rekomendacje Grupy ws.
działań krajów Unii przeciw terroryzmowi, zorganizowanej przestępczości i nielegalnej imigracji,
Projekt ten, po zatwierdzeniu w tym roku, ma stanowić podstawę dla unijnego programu
zapewnienia bezpieczeństwa Europie w latach 2010-2014.
Program Sztokholmski zakłada stworzenie rejestru populacji UE, zdalne przeszukiwanie twardych
dysków komputerów "podejrzanych osób", instalację systemów śledzenia przepływu informacji w
sieci, wykorzystanie większej liczby satelitów i samolotów wyposażonych w urządzenia
szpiegowskie (tzw. "drone-planes"), instalację automatycznych systemów rejestracji wjazdów i
wyjazdów na teren poszczególnych państw, systemów określania "niebezpiecznych" celów i
tworzenia charakterystyk pasażerów, rejestracji osób wjeżdżających do UE i opuszczających jej
terytorium, organizowanie wspólnych transportów deportacyjnych, finansowanie obozów
zatrzymań dla uchodźców w krajach Trzeciego Świata, rozbudowę Europejskich Sił Żandarmerii
(EGF), powołanie wspólnych sił bojowych (EU Battle Groups) i stałych unijnych patroli
wojskowych na morzu Śródziemnym i Atlantyku, powiązanie krajowych systemów policyjnych,
stworzenie wspólnego, europejskiego rejestru karnego i COSI – Stałego Komitetu Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, sieci "antyterrorystycznych ośrodków w każdym kraju kontrolowanej przez organ
UE oraz ściślejszą współpracę służb policyjnych i wywiadowczych.
Do 2014 r. ministrowie chcą też stworzyć "transatlantyckie partnerstwo bezpieczeństwa" między
UE a USA.
Na blogu: http://stockholm.noblogs.org/ gromadzone są materiały źródłowe, apele, teksty
informacyjne, linki i daty w kilku językach przydatne do prowadzenia kampanii przeciw spotkaniu
w Sztokholmie.
Wyłączmy "Program Sztokholmski"! No Future dla "Future Group"!
|
http://poland.indymedia.org/pl/2009/03/42867.shtml
EU security proposals are 'dangerously authoritarian'
The European Union is stepping up efforts to build an enhanced pan-European system of security
and surveillance which critics have described as “dangerously authoritarian”.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnew.....ngerously-
authoritarian.html
Raport Future Group pt. "European Home Affairs in an open world"
http://www.bmi.bund.de/cae/servlet/conte.....n_home_Aff
airs_executive_summary_en.pdf
Analiza pomysłów "Future Group":
http://www.statewatch.org/analyses/the-shape-of-things-to-come.pdf
Przeszłe i dalsze losy Programu Sztokholmskiego, można śledzić na stronach:
http://www.statewatch.org/future-group.htm
http://www.se2009.eu/en/meetings_news/the_stockholm_programme?fromdate=2009.6.1
a w przyszłości na
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/intro/fsj_intro_en.htm
Roczne sprawozdania programów Tampere i Haskiego
http://ec.europa.eu/justice_home/doc_centre/scoreboard_en.htm
AFSJ
http://ec.europa.eu/justice_home/index_en.htm
Inne źródła:
http://www.csm.org.pl/images/rte/
3. Standaryzacja legalnego podsłuchu w Europie
Legalny podsłuch (LI - Lawful Interception) pełni ważną rolę w pomaganiu instytucjom egzekwującym prawo w zwalczaniu działalności przestępczej. LI publicznych systemów telekomunikacyjnych w każdym kraju bazuje na prawie tego kraju. Celem standaryzacji LI przez ETSI (Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych) jest ułatwienie ekonomicznej realizacji LI w zgodzie z narodowymi i międzynarodowymi konwencjami i prawem. Komitet techniczny (TC - Technical Committee) LI (TC LI) jest wiodącym ciałem dla standaryzacji LI przez ETSI. Standardy LI są również kreowane przez ciała techniczne ETSI AT, TISPAN (SPAN i TIPHON), TETRA, i przez 3GPP (/SMG).[1]
Terminologia ETSI/TC LI pojawia się w "Projekcie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z art. 182 ustawy – Prawo Telekomunikacyjne"
Cytat: |
1) Interfejs HI – styk między systemem operatora telefonii ruchomej, a systemem uprawnionego podmiotu;
2) HI1 – styk administracyjny;
3) Hi 2 – styk [przesyłu danych skojarzonych;
4) Hi 3 – styk przesyłu treści przekazu;
5) CC – treść przekazu;
6) CS – [Circuit Switched] dane skojarzone;
7) CRI – [Call Related Information];
PS – [Packed Switched] transmisja pakietowa
9) LEMF - systemem uprawnionego podmiotu umożliwiającym dostęp do wybranych treści przekazów telekomunikacyjnych;
10) ADMF - systemem operatora telefonii ruchomej umożliwiającym realizację dostępu do wybranych treści przekazów telekomunikacyjnych;
11) MSISDN - [Mobile Station International ISDN Number] miedzynarodowy numer abonenta sieci ISDN;
12) IMEI - [International Mobile Equipment Identity] miedzynarodowy numer identyfikacyjny terminala;
13) IMSI - [International Mobile Subscriber Identity] miedzynarodowy numer abonenta ruchomego IMSI;
14) LOGIN – nazwa użytkownika logującego się do sieci, używana w procesie jego uwierzytelnienia;
15) IP – [Internet Protocol] protokół internetowy
16) ETSI – European Telekommunikations Standarts Institiute; |
Źródło:
projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw wraz z projektami aktów wykonawczych. z 30 października 2008
Rozporządzenie znajduje się na str 107. Od str. 118 zaczynają się specyfikacje styków HI, zgodne ze standardami ETSI.
Ze standardów ETSI korzysta również szwajcarski rząd. Sprawa "systemu przechwytującego" wyszła na jaw po przecieku do prasy kilku oficjalnych dokumentów, sprawę nagłośnił dziennik WOZ
(http://woz.ch/artikel/2009/nr29/schweiz/18143.html).
Te poufne dokumenty dostarczają szczegółowych informacji o programie scentralizowanego i dokonywanego w czasie rzeczywistym przechwytywania ruchu internetowego w Szwajcarii. Przechwytywanie rozpocznie się 1 sierpnia 2009:
http://wikileaks.org/wiki/Big_Brother_Sw.....st_1,_2009
Dokumenty o których mowa można pobrać z obu tych stron (WOZ i WikiLeaks)
Linki:
[1] Strona ETSI/TC LI
http://portal.etsi.org/li/Summary.asp
Podsłuch w standardach ETSI
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/rsob/LoPPodsluch.pdf
4. FP7 Security
Omówiona w następnym rozdziale PPBW funkcjonuje w ramach Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej, a tym samym Programów Ramowych Badań i Rozwoju Technologicznego UE. Jednym z tematów siódmego programu ramowego (7PR/FP7 Security) jest bezpieczeństwo.
WE prowadziła w latach 1998-2006, zorientowane na bezpieczeństwo, projekty w ramach Programów Badawczych Unii Europejskiej. W ramach FP5(1998-2002) 8% podmiotów partycypujących w badaniach, było organizacjami wojskowymi. W raporcie dla Parlamentu Europejskiego, Didier Bigo i Julien Jeandesboz szacowali, że do końca 2006 roku w ramach FP6(2002-2006) przeprowadzono 170 projektów odnoszących się pośrednio lub bezpośrednio do tematów i priorytetów GoP i Komisji Europejskiej. Zebrawszy razem projekty PASR i FP6, do końca 2006 roku UE przeprowadziło przynajmniej 50 projektów związanych z kwestią nadzoru.
Program FP7 na lata 2007-2013, z budżetem 51 mld euro, jest już właściwie połączeniem PASR i programów ramowych. 46 projektom związanym z bezpieczeństwem, przyznano łączny budżet 156 mln euro, 17 z nich jest prowadzonych przez organizacje działające w sektorze obrony.
Cytat: |
Cel
Rozwój technologii i wiedzy dla zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa w zakresie zagrożeń takich jak terroryzm, kataklizmy i przestępczość, przy jednoczesnym respektowaniu podstawowych praw człowieka, w tym prawa do prywatności; zapewnienie optymalnego i zgodnego wykorzystywania dostępnych technologii, pobudzanie współpracy dostawców i użytkowników rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa cywilnego, poprawa konkurencyjności europejskiego sektora bezpieczeństwa oraz zmniejszenia istniejących braków w dziedzinie bezpieczeństwa.
Działania
- Bezpieczeństwo obywateli - dostarczanie rozwiązań technologicznych w zakresie ochrony ludności, w tym w zakresie biobezpieczeństwa i ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z przestępczości i ataków terrorystycznych,
- Bezpieczeństwo infrastruktur i obiektów użyteczności publicznej: analiza i zabezpieczanie infrastruktury kluczowej/powiązanej siecią (np. transport, energia, TIK) oraz systemów i usług (łącznie z usługami finansowymi i administracyjnymi),
- Inteligentna obserwacja i bezpieczeństwo granic: wzmocnienie skuteczności i sprawności systemów, sprzętu, narzędzi i procesów oraz metod szybkiej identyfikacji łącznie z kwestiami kontroli i obserwacji granic (lądowych i morskich),
- Przywracanie bezpieczeństwa i ochrony w sytuacjach kryzysowych (takich jak ochrona ludności, zadania ratownicze i akcje humanitarne) w tym przygotowanie, koordynacja i komunikacja między organizacjami.
Powyższe dziedziny będą wspierane przez następujące tematy przekrojowe:
- Integracja systemów bezpieczeństwa, łączność i interoperacyjność: wywiad, zbieranie informacji, bezpieczeństwo wewnętrzne, interoperacyjność systemów, sprzętu, usług i procesów, łącznie z infrastrukturą informacyjną organów ścigania, straży pożarnej, obrony cywilnej i opieki zdrowotnej, poprawa niezawodności, organizacji, ochrona poufności i integralności informacji oraz możliwości śledzenia transakcji i procesów przetwarzania,
- Bezpieczeństwo i społeczeństwo: badania, które skupią się na analizach społeczno-gospodarczych, scenariuszach i działaniach związanych z: kulturowym, społecznym, politycznym i gospodarczym wymiarem bezpieczeństwa, komunikacją ze społeczeństwem, rolą wartości ludzkich, formułowaniem polityki, psychologią i środowiskiem społecznym terroryzmu, poczuciem bezpieczeństwa obywateli, etyką, ochroną prywatności i społecznym prognozowaniem oraz analizą ryzyka systemowego. Ochrona prywatności i wolności. Obszary szczególnego ryzyka, nowe zagrożenia, zarządzanie i ocena potencjalnych skutków,
- Koordynacja i ustrukturyzowanie badań nad bezpieczeństwem: koordynowanie europejskich i międzynarodowych badań nad bezpieczeństwem. Rozwój synergii pomiędzy badaniami nad bezpieczeństwem i obroną. Poprawa warunków prawnych. Optymalne wykorzystywanie istniejących infrastruktur.
|
http://www.kpk.gov.pl/7pr/struktura/1-10.html
Więcej o samym FP7:
http://www.nauka.gov.pl/mn/index.jsp?pla.....;page=text
http://www.kpk.gov.pl/
Więcej o FP7 Security:
CORDIS
http://cordis.europa.eu/fp7/cooperation/security_en.html
Komisja Europejska
http://ec.europa.eu/enterprise/security/index_en.htm
45 projektów związanych z tematem bezpieczeństwa (FP7 Security) w tym projekt INDECT:
http://ec.europa.eu/enterprise/security/.....lowdef.pdf
ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/fp7/security/docs/towards-a-more-secure_en.pdf
4.1. Projekty w ramach FP7 Securityftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/fp7/security/docs/towards-a-more-secure_en.pdf
- ADABTS
Automatic Detection of Abnormal Behaviour and
Threats in crowded Spaces
- AMASS
Autonomus Martime Surveillance System
- BeSeCu
Human Behaviour in crisis situations: A cross cultural
investigation in order to tailor Security-related
communication
- CAST
Comparative assessment of security-centered training
curricula for first responders on disaster management
in the eu
- COCAE
Cooperation Across Europe for Cd(Zn)Te based
security
- COPE
Common Operational Picture Exploitation
- CPSI
Changing Perceptions of Security and Interventions
- CREATIF
related testing and certifi cation facilities
- CRESCENDO
Coordination action on Risks, Evolution of threatS
and Context assessment by an Enlarged Network for
an r&D rOadmap
- CrisComScore
Developing a Crisis Communication Scorecard
- DEMASST
Demo for mass transportation security: roadmapping
study
- DETECTER
Detection Technologies, Terrorism, Ethics and Human
Rights
- EFFISEC
Efficient Integrated Security Checkpoints
- ESCoRTS
European network for the Security of Control and
Real-Time Systems
- EULER
European software defined radio for wireless joint
security operations
- EU-SECII
Coordinating National Research Programmes and
Policies on Security at Major Events in Europe
- EUSECON
A New Agenda for European Security Economics
- FESTOS
Foresight of Evolving Security Threats Posed by
Emerging Technologies
- FORESEC
Europe's evolving security: drivers, trends and
scenarios
- FRESP
Advanced Firs Response Respiratory Protection
- GLOBE
Global Border Environment
- iDetecT 4ALL
Novel Intruder Detection and Authentication Optical
Sensing Technology
- IMSK
Integrated Mobile Security Kit
- INDECT
Intelligent information system supporting observation,
searching and detection for security of citizens in
urban environment
- INEX
Converging and Conflicting Ethical Values in the
Internal/External Security Continuum in Europe
- INFRA
Innovative & Novel First Responders Applications
- LOTUS
Localization of Threat Substances in Urban Society
- NMFRDisaster
Identifying the Needs of Medical First Responders in
Disasters
- ODYSSEY
Strategic Pan-European Ballistics Intelligence
Platform for Combating Organised Crime and
Terrorism
- OPERAMAR
An InterOperable Approach to European Union
Maritime Security Management
- OPTIX
Optical Technologies for Identification of Explosives
- SAFE-COMMS
Counter-Terrorism Crisis Communications Strategies
for Recovery and Continuity
- SAMURAI
Suspicious and Abnormal behaviour Monitoring
Using a netwoRk of cAmeras & sensors for sItuation
awareness enhancement
- SECRICOM
Seamless Communication for Crisis
- SECTRONIC
Security System for Maritime Infrastructure, Ports and
Coastal Zones
- SecurEau
Security and decontamination of drinking water
distribution system following a deliberate
contamination
- SECURENV
Assessment of environmental accidents from a
security perspective
- SEREN
Security Research NCP network – phase 1
- SGL for UsaR
Second Generation Locator for Urban Search and
Rescue Operations
- SICMA
Simulation of Crisis Management Activities
- STRAW
Security Technology Active Watch
- SUBITO
Surveillance of Unattended Baggage and the
Identification and Tracking of the Owner
- TALOS
Transportable Autonomous patrol for Land bOrder
Surveillance system
- UNCOSS
Underwater Coastal Sea Surveyor
- WIMA˛S
Wide Maritime Area Airborne Surveillance
5. PPBW
Polska Platforma Bezpieczeństwa Wewnętrznego (PPBW) jest Naukową Siecią Uniwersytecką, powstałą 8 maja 2005 r. w celu zacieśnienia współpracy pomiędzy sektorami nauki, badań, rozwoju oraz edukacji w zakresie bezpieczeństwa publicznego. PPBW jest równocześnie jedną z 28 platform technologicznych (obok np.: Platformy Technologii Nuklearnych czy Platformy Technologicznej Opto i Nanoelektroniki) funkcjonującej w ramach Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej (KPK), który od 1999 r. działa przy Instytucie Podstawowych Problemów Techniki PAN. Utworzenie KPK stanowi wynik konkursu ogłoszonego przez Komitet Badań Naukowych na realizację akcji informacyjno-szkoleniowych w związku z przystąpieniem Polski do 5. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego UE (1999-2002). Podobne zadania minister nauki i szkolnictwa wyższego powierzył KPK na okres realizacji kolejnych programów ramowych: 6PR (2002-2006) i obecnego 7PR (2007-2013).
Wspomniane wyżej platformy technologiczne są wspólnym przedsięwzięciem Komisji Europejskiej, przemysłu, instytucji naukowych i państwowych w celu opracowania i rozwoju ważnych dla Europy sektorów gospodarki i przyszłościowych technologii. Platformy technologiczne funkcjonujące na poziomie krajowym tworzą swoje odpowiedniki na poziomie europejskim. Spodziewane efekty z prac nad projektami badawczo-rozwojowymi realizowanymi w ramach PPBW powinny mieć istotne znaczenie w działaniach służb szeroko rozumianego bezpieczeństwa wewnętrznego.
Aktem prawnym, który reguluje zasady współpracy Policji w ramach Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest decyzja nr 52 komendanta głównego Policji z dnia 26 stycznia 2007 r. w sprawie powołania zespołu konsultacyjnego projektów badawczych realizowanych w ramach PPBW.
Niniejsza decyzja określa skład osobowy zespołu konsultacyjnego, a także zakres kompetencji i zadania przewodniczącego, jego zastępców oraz członków. Do zadań przewodniczącego zespołu należy bieżąca współpraca z rektorami uczelni realizujących projekty oraz z kierownikami poszczególnych projektów, współpraca z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz innymi podmiotami zewnętrznymi zaangażowanymi w konsultacje i realizacje projektów, wyznaczanie osób spośród członków zespołu do konkretnych prac konsultacyjnych oraz koordynacja wymiany informacji pomiędzy zespołami konsultacyjnymi.
Policjanci uczestniczący na mocy powyższej decyzji w pracach PPBW na bieżąco konsultują przydatność wszystkich efektów badań, jak i z punktu widzenia praktyków (użytkowników końcowych) ukierunkowują rozwój projektowanych narzędzi tak, aby wyniki mogły być efektywnie wykorzystywane w pracy wykrywczej. Ponadto uczestniczą oni w testowaniu i docelowo wdrażaniu zatwierdzonych efektów projektów badawczo-rozwojowych.
Przykładowo w ramach projektu ˝Mobilny, sieciocentryczny system wsparcia pracy operacyjnej Policji˝ ma powstać system pozyskiwania i przetwarzania danych z różnego typu urządzeń (m.in. budowany w ramach tego projektu na potrzeby policji bezpilotowy statek powietrzny) działających w oparciu o bezprzewodowy przesył informacji. Prowadzenie prac projektowych i wykonawczych pozostaje w zakresie Politechniki Poznańskiej - jako prowadzącej projekt badawczy, natomiast policjanci z Poznania uczestniczą w konsultacjach w celu jak najlepszej implementacji rozwiązań technicznych w codziennej pracy oraz testują elementy systemu.
wszystkie realizowane w ramach PPBW projekty badawczo-rozwojowe znajdują się w swoim początkowym stadium (mniej więcej pierwszy rok realizacji projektu) i żadne z proponowanych rozwiązań nie wyszło dotychczas poza fazę prototypu testowego. Wskazać jednak można przykładowo kilka najbardziej zaawansowanych prototypów znajdujących się w fazie testów, takich jak bezpilotowy statek powietrzny, zestaw narzędzi informatycznych wspomagających analizę billingów czy też systemy stałego monitoringu określonych stron internetowych, które rokują szansę szybkiego ukończenia, certyfikowania i wdrożenia do codziennego użytku w celu poprawy bezpieczeństwa publicznego.
Fragmenty odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 1558. Warszawa, dnia 31 marca 2008r. (orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/48A938FA)
5.1. Projekty w ramach PPBW:
- Multimedialny system wspomagający identyfikacje i zwalczanie przestępczości (w tym przemocy w szkołach) oraz terroryzmu.
dawniej "SECURITY"
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Gdańska, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki, Katedra Systemów Multimedialnych
Cel projektu:
Opracowywanie nowych rozwiązań służących monitorowaniu obiektów i obszarów w celu automatycznego wykrywania zagrożeń przestępczością i terroryzmem.
- Zastosowanie metod sztucznej inteligencji i technologii agentowych do wspomagania działań operacyjnych i śledczych oraz procedur dowodowych z uwzględnieniem przestępstw internetowych.
Instytucja realizująca projekt:
Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, Katedra Informatyki
Cel projektu:
Utworzenie dwóch uzupełniających się narzędzi:
1. Agentowy system monitorowania Internetu ukierunkowany na wykrywanie działań przestępczych.
2. Zintegrowane środowisko wspomagania działań operacyjnych i gromadzenia (pozyskiwania) materiału dowodowego.
- Mobilny, sieciocentryczny system wsparcia pracy operacyjnej Policji.
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Poznańska, Wydział Informatyki i Zarządzania, Instytut Informatyki
Cel projektu:
1. Opracowanie i wdrożenie systemu opartego głównie na mobilnych systemach informatycznych zależnych od pozycji, nawigacji i pozycjonowania użytkowników ruchomych (w tym pojazdów).
2. Zarządzanie komunikacją bezprzewodową oraz systemem obserwacji i monitoringu bezprzewodowego.
3. Dzięki uzyskanym wynikom możliwe będzie uzyskanie niespotykanych dotąd możliwości operacyjnych (m. in. tajnego śledzenia podejrzanych osób) przez pracujących w terenie funkcjonariuszy.
Linki:
Ciekawa prezentacja: http://www.znp.wat.edu.pl/doc/PdfIII/PP-Sensory_i_dzialania_podwodne.pdf
http://www.projektproteus.pl/
- Technologie przetwarzania oraz rozpoznawania informacji słownych w systemach bezpieczeństwa wewnętrznego.
Instytucje realizujące projekt:
Fundacja UAM, Laboratorium Technologii Języka i Mowy
Politechnika Poznańska, Instytut Informatyki
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Katedra Automatyki
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Katedra i Klinika Foniatrii i Audiologii
Cel projektu:
Opracowanie automatycznego systemu analizy i rozpoznawania mowy na potrzeby Policji, Prokuratury i Wymiaru Sprawiedliwości (PPWS).
- Narzędzie wspomagające procedury śledcze wykorzystujące automatyczne wnioskowanie.
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Poznańska, Wydział Elektryczny, Instytut Automatyki i Inżynierii Informatycznej
Cel projektu:
Przygotowanie prototypu systemu wspomagającego analizę dowodów AFIZ (Analizator Faktów i Związków).
- Technologie przetwarzania tekstu polskiego zorientowane na potrzeby bezpieczeństwa publicznego.
Instytucje realizujące projekt:
Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki, Zakład Lingwistyki informatycznej i Sztucznej Inteligencji (ZLISI) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Elektroniki, Katedra Informatyki (KI) oraz Katedra Telekomunikacji (KT)
Cel projektu:
Celem projektu jest technologii języka naturalnego i technologii informacji na potrzeby systemów informatycznych, w których automatyczne przetwarzanie języka polskiego służy podniesieniu poziomu bezpieczeństwa publicznego.
- Zarządzanie informacją i wiedzą w usługach o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa.
SOPEL (PCSS-2) Mechanizm/System integracji informacji o przestępstwach elektronicznych
Instytucja realizująca projekt:
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
Cel projektu:
Opracowanie bazowej architektury dla usług o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa.
Linki:
http://ppbw.pcss.pl/wydarzenie-28.html
http://ppbw.pcss.pl/integracja.html
http://prawo.vagla.pl/node/8535
- Bezpieczeństwo kryptograficzne w sieciach teleinformatycznych.
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Poznańska, Wydział Elektryczny, Instytut Automatyki i Inżynierii Informatycznej
Cel projektu:
Opracowanie nowych algorytmów kryptograficznych.
- Biometria i inteligentne metody ekstrakcji informacji z obrazów, sekwencji wizyjnych i mowy.
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Poznańska, Wydział Informatyki i Zarządzania
Cel projektu:
1. Rozwój parametryczno-lingwistycznych metod analizy mowy w celu identyfikacji osoby mówiącej.
2. Separacja i odszumianie sygnałów oraz poprawa zrozumiałości mowy.
3. Automatyczne rozpoznawanie mowy (zwłaszcza mowy zniekształconej np. w wyniku operacji laryngektomii).
4. Rozpoznawanie wybranych głosek i słów na podstawie ruchów ust.
- System analizy, klasyfikacji i wspomagania rozpoznawania osób na podstawie rozmów z telefonów alarmowych oraz kontroli operacyjnej
Instytucja realizująca projekt:
Politechnika Poznańska, Wydział Informatyki i Zarządzania
Cel projektu:
Zamierzeniem projektu jest stworzenie systemu monitorowania przypadków nadużyć korzystania z telefonów alarmowych w ce