Szanowni Państwo
Serdecznie polecam
Jerzy Targalski, Służby specjalne i pieriestrojka. ROLA SŁUŻB SPECJALNYCH I
ICH
AGENTUR W PIERIESTROJCE I DEMONTAŻU KOMUNIZMU W EUROPIE SOWIECKIEJ. T. 2
http://www.ksiegarnia.antyk.org.pl/p,sluzby-specjalne-i-pieriestrojka-rola-
sluzb-specjalnych-i-ich-agentur-w-pieriestrojce-i-demontazu-komunizmu-w-
europie-sowieckiej-t-2,6823.html
SPIS TREŚCI TOMU II
Wykaz skrótów użytych w tomie I i tomie II
Rozdział III Jesień 1987 - AKCJA
Centrum
Republiki zachodniosowieckie - przygotowania do wykreowania partnera
Estonia
Łotwa
Litwa
Ukraina
Administracje wasalne - przyszły partner społeczny
Komunistyczna Polska
Komunistyczne Węgry
Komunistyczne Czechy i Słowacja
Komunistyczna Bułgaria
Komunistyczna Rumunia
Rozdział IV Rok 1988 - tworzenie i selekcja przyszłego partnera
Decyzje Centrum
Republiki zachodniosowieckie - kreowanie partnera
Estonia
Łotwa
Litwa
Białoruś
Ukraina
Mołdawia
Administracje wasalne - selekcja lub kreowanie partnera
Komunistyczna Polska
Komunistyczne Węgry
Komunistyczne Czechy i Słowacja
Komunistyczna Bułgaria
Komunistyczna Rumunia
/.../ Logika ustroju komunistycznego wskazywała, że jego istnienie zakończy
implozja systemu. Tak się jednak nie stało, bowiem wiedzę tę posiadały także
służby, jedyna sprawna i dobrze poinformowana o rzeczywistej sytuacji
instytucja
państwa policyjnego.
/.../ Celem niniejsze pracy będzie pierwsza próba poddania weryfikacji
badawczej
w skali całego obozu sowieckiego odpowiedzi na kilka pytań podstawowych
związanych z demontażem komunizmu. Przede wszystkim kto był głównym motorem
zmian ustrojowych? Czy, a jeśli tak, jaką rolę odgrywały służby specjalne
oraz
ich agentury, najpierw w procesie stymulacji tworzenia się opozycji lub jej
selekcji, następnie w formowaniu się rządów koalicyjnych i likwidacji
ustroju
komunistycznego? Na ile był to proces sterowany, a na ile autentyczny,
spontaniczny i niekontrolowany? Czy istniał podział ról lub rywalizacja
między
służbami cywilnymi i wojskowymi oraz czy w ich ramach istniała różnica w
stopniu
i charakterze zaangażowania się w przemiany poszczególnych jednostek
składowych,
np. wywiadu, wydziału do zwalczania opozycji, wywiadu technologicznego? I
wreszcie czy istniała koordynacja na szczeblu centralnym?
Odpowiedzi na to ostatnie pytanie posłuży badanie chronologii tych samych
lub
podobnych zjawisk w skali obozu. Przyjmuję, że ewentualna zbieżność
identycznych
i podobnych decyzji i zjawisk nie będzie wynikała z przypadku lecz
wskazywała na
istnienie centrum koordynacyjnego. Oczywiście odmienne warunki lokalne
wymuszają
jedynie inną formę, ale istota prowadzonych operacji będzie musiała pozostać
ta
sama.
Kwestia roli służb specjalnych w pierestrojce, tworzeniu frontów ludowych
itp.
nie ulega już żadnej wątpliwości. Zasadnicze pytanie jednak brzmi czy służby
specjalne pełniły tu rolę instrumentu polityki partii czy wprost przeciwnie,
były samodzielnym czynnikiem i partia musiała się im podporządkować. W końcu
lat
70. służby specjalne weszły w orbitę międzynarodowych operacji finansowych,
przez co uzyskały nowe interesy ekonomiczne i zachowanie ustroju nie było
już
dla nich korzystne. Ale sam ten fakt nie mógł zdecydować o demontażu
komunizmu,
bo-wiem już wcześniej takie procesy miały miejsce, np. w końcu lat 60. XX
wieku
w Bułgarii, a przedsiębiorstwa kierowane przez służby, działające na
zasadach
wolnorynkowych i operujące w krajach kapitalistycznych istniały od dawna w
całym
bloku sowieckim.
"Rewolucja wojskowa" natychmiast stawiała kierownictwo wobec pytania, jak
uruchomić i przeprowadzić zmiany bez utraty kontroli. Naturalnym
instrumentem
kontroli w komunistycznym państwie policyjnym były służby specjalne. Stąd
ich
rola powinna być zasadniczym tematem badań nad demontażem komunizmu i
transformacją. Postulat ten wynika z coraz częściej stawianej tezy, iż
"kluczowa
rola służb specjalnych w procesach przekształceń własnościowych w późnych
latach
komunizmu i po roku 1989 jest niewątpliwa i coraz lepiej udokumentowana.
Jest
ona zrozumiała, jeśli uwzględni się centralną rolę KGB w programie
kontrolowanych przemian w całym bloku. Ponadto tylko te służby mogły
zapewnić
specjalną wiedzę, logistykę i osłonę operacyjną konieczne do przekształcenia
elit dawnego ustroju w awangardę nowego układu gospodarczego, otwartego na
korzystną dla nich integrację z gospodarką światową. Polska była poletkiem
doświadczalnym dla modelu transformacji, którego beneficjantami miały być
zreformowane elity komunistyczne skupiające kręgi prężnych działaczy
partyjnych
i funkcjonariuszy służb specjalnych".
2.
Służby specjalne. ROLA SŁUŻB SPECJALNYCH I ICH AGENTUR W PIERIESTROJCE I
DEMONTAŻU KOMUNIZMU W EUROPIE SOWIECKIEJ. Tom 3 Lata 1989-1991 - rządy
koalicyjne i formalna likwidacja komunizmu. i pieriestrojka
http://www.ksiegarnia.antyk.org.pl/p,sluzby-specjalne-rola-sluzb-
specjalnych-i-ich-agentur-w-pieriestrojce-i-demontazu-komunizmu-w-europie-
sowieckiej-tom-3-lata-1989-1991-rzady-koalicyjne-i-formalna-likwidacja-
komunizmu-i-pieriestrojka,6828.html
SPIS TREŚCI TOMU III
Wykaz skrótów
Rozdział V - Koniec pierwszego etapu pieriestrojki i demontaż systemu
Zmiany w Centrum
Decyzje Centrum
Koniec pierwszego etapu pieriestrojki
Demontaż
Rozwiązanie Związku Sowieckiego
Republiki zachodniosowieckie - legitymizacja komunistów narodowych i rządy
koalicyjne
Sowiecka Estonia
Sowiecka Łotwa
Sowiecka Litwa
Sowiecka Białoruś
Sowiecka Ukraina
Sowiecka Mołdowa
Polecam
Marcin Dybowski
709458438