Cytat: |
M8 napisał:
Każdy z was stara się napisać coś mądrego, ale żaden z was nic przydatnego nie napisał. |
Przecież oczywistym jest, że ćwiczymy nasz umysł żeby był coraz silniejszy. Oczekując natychmiastowego skutku sami siebie oszukujemy. Bez osobistego wkładu, wysiłku, potu mięśnie same nie staną się silne, dlatego ćwiczymy. Z góry zakładając przegraną jesteś przegranym, jeżeli przekonasz sam siebie o wygranej prawdopodobne jest, że wygrasz. Jak by nie patrzeć masz 50% szans.
Załóżmy, że powiem że jesteś głupkiem. Wtedy będę miał rację, czy będę się mylił ?
Jest takie powiedzenie: kiedy idiota zrozumie, że jest idiotą przestaje nim być.
Pytanie, czy odnosi się to do każdego idioty ?
Cytat: |
Mogę więc z całą pewnością stwierdzić że to co tutaj robicie to masturbacja intelektualna. |
Masturbacja zabija plemniki. Ale kiedy uprawiasz seks może powstać życie. Tak więc gdybyś nazwał to intelektualną orgietką mógłbym się z tobą zgodzić, bo z niej może coś powstać. Może ale nie musi, i czy dlatego niewarto tej orgietki uprawiać ? Sceptyk absolutny pewnie powiedział by że nie warto, bo po co ?
Nie zgodziłbym się znim będąc sceptykiem umiarkowanym, bo moja wątpliwość może przybliżyć mnie do osiągnięcia pewności, wiedzy czy poznania prawdy. Natomiast sceptyk absolutny na starcie pewny jest absolutnej niewiedzy. W takim razie kto z nas ma szanse coś spłodzić ?
Cytat: |
nanook napisał:
Dzielac sie jednak przemysleniami mozna czasami cos zyskac. I na tym chyba polega wszelka dyskusja. ... |
"
Sceptycyzm stawia sobie za cel walkę z fałszem i z wszelkimi złudzeniami ludzkimi; na tym ma polegać jego znaczenie terapeutyczne. Uwalniając umysł ludzki od błędnych mniemań o rzeczach, uwalnia go tym samym od lęku i przywraca człowiekowi szczęście (...) Montaigne uważa, że człowiek był szczęśliwy, gdy żył w zgodzie z prawami natury, gdy pozostawał w stanie natury. (...) Zgodnie z jego tezą w naturze są stopnie, różne stworzenia posiadają różne przymioty i zdolności, ale wszystko podlega temu samemu porządkowi natury. Jedyną właściwością, jaka różni człowieka od innych stworzeń, jest owa swoboda myśli i decyzji, która pozwala według jego woli kierować życiem. Ale człowiek nadużył tej swobody i obrócił ją na swe nieszczęście: zamiast żyć w ramach prawa natury i cieszyć się tym szczęściem, jakie mu ono zapewniało, zaczął wynajdywać sobie przyjemności sztuczne i oddalać się od stanu natury. Równocześnie ulegając ciekawości, która jest jego główną wadą, zaczął dochodzić tajemnic otaczającego go świata i stworzył niezliczoną ilość błędnych o nim mniemań. Wtrąciło go to w rozliczne nieszczęścia, stało się źródłem chorób, nieumiarkowanych żądz, ambicji, zabobonu i związanego z nim niepokoju, który odtąd dręczy jego umysł. Filozofia sceptyczna ma właśnie przynieść człowiekowi ulgę w tych nieszczęściach, ma go zbliżyć do natury. Sceptycyzm wykazuje fałsz cywilizacji stworzonej przez człowieka, przeprowadza krytykę wiedzy ludzkiej, a przez to rujnuje wszystkie fałszywe pojęcia, jakie człowiek stworzył w ciągu wieków o rzeczach, i przekonuje go o daremności jego usiłowań, by zdobyć wiedzę o świecie, czyli prawdę. Sceptycyzm ma mu przynajmniej w części przywrócić utracony stan natury. (...) Logicznym następstwem sceptycyzmu jest naturalizm (...) Rozum w tej filozofii występuje pod postacią zdrowego rozsądku i rozumu krytycznego. Krytyka rozumu, jaką sceptycyzm przeprowadza, jest też dziełem rozumu. Ma ona na celu oczyścić go z błędów, wykryć wszystkie jego wypaczenia, iluzje, skłonność do przekraczania granic jego kompetencji. Rozum krytyczny, oczyszczony z błędów, jakim pospolicie ulega, może doprowadzić nas do prawdy przez krytykę fałszywych pojęć panujących wśród ludzi. (...) sceptycyzm jest przede wszystkim krytyką. Praca krytyczna rozumu jest tylko możliwa, jeśli człowiek umie się rozumem posługiwać, ściślej mówiąc, jeśli posiada rozum krytyczny. (...) U ogółu ludzi jest on uśpiony, rozum ich pozostaje w niewoli zwyczaju, czyli tradycji. U ludzi tych niezależny sąd o rzeczach został całkowicie zastąpiony tradycyjnymi pojęciami o rzeczach."
Zbigniew Gierczyński